Vi ska (äntligen) fixa golvet i hallen. Tänker oss lägga in klinker med golvvärme under. Har också en radiator som vi funderar ersätta med golvvärmen.
Där radiator sitter tänkte jag bygga skoställ och garderob istället. Alltså är det bara en bonus om radiatorn tas bort.

Är det lämpligt/möjligt att utnyttja vattenrören för golvvärme (vad jag förstår behöver jag någon form av adapter för att lyckas) - eller ska man sikta på eluppvärmda slingor istället. Har idag vattenburen värme som ni säkert förstår.

Tacksam för idéer och feedback!

/Calle

Se också bild. ImageUploadedByTapatalk1384599649.318831.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inga problem alls. Googla "golvvärme microshunt" så hittar ni lösningen.

Ett tips är att lägga en elslinga också, då kan ni ha lite värme i golvet även när husets värmesystem inte är aktivt.
 
  • Gilla
byggcalle
  • Laddar…
Jag gjorde precis som ni tänker göra i min hall för ett par år sedan. La in Floré golvärme. Bygger ca 8mm och är vattenburen. Tog väck en gammal radiator och ersatte den med en mini shunt, finns sådana med inbyggd elpatron så du behöver inte lägga någon separat elgolvvärme.
 
Det är inte ens säkert att du behöver använda en minishunt till det lilla golvet utan en rörkoppling för övergången till golvvärmen och där sitter en termostat med kapillärrör till givaren.
Så har jag gjort några gånger på mindre konverteringar och det har fungerat klanderfritt.
 
Tack för all input. Känner att jag behöver läsa på det lite bättre (även om jag googlat en del). Ska anlita hantverkare men vill ändå veta vad jag har för alternativ och ska beställa - så jag är väldigt tacksam för er feedback.

När det gäller Floorés (?) produkter så hittade jag bara en variatnt som bygger 13 mm, ingen på 8 mm:
http://www.floore.se/floorewa.php#floorewa12
Kan det vara något som utgått el_uffe?

Storleken vi tänker är ca 3-3,5 kvm - så det är ingen stor yta... Tänker också bygga mig en hallmöbel där dagens radiator sitter. Desto mindre aggregat som behöver sättas dit istället, desto bättre.

Bra tips med elvärme (får dock dra el dit eftersom jag inte har det där :( ).

Är det lämpligt/omlämpligt att lägga golvvärmen direkt på dagens plastmatta - och sedan klinkers på det?
Det är inga hål eller liknande i mattan (tänker på tätskikt för fukt). Under detta är det spånskiva samt isolering ner mot krypgrund.

Ytterligare en fråga är vad för krav man bör ställa på bjälkar - vad är rekommenderat cc-avstånd för att inte få sprickor i fogar etc. Vet inte vad det är för cc idag (gissar på något mellan 40-60 cm). Kanske en fråga för annan del av forumet?
 
Det krav som finns för stabilitet finn i våtrumsregler. Men efterssom syftet är detsamma, att undvika sprickor, så bör man följa det i torra utrymmen också.

Då gäller att man får tillräcklig stabilitet om man får samma styvhet som uppnås med 22mm spånskiva på reglar med cc30. Samma stabilitet går att nå med cc60, spånskiva kombinerat med ca 15mm flytspackel (varierar lite mellan fabrikat), eller med cc60 och golvgipsskiva på spånet (skall hellimmas med dyrt speciallim), gipsskivan får användas i torra utrymmen, men inte i våtrum.
 
  • Gilla
byggcalle
  • Laddar…
Det känns onödigt att installera en minishunt med elpatron då du behöver den endast på sommaren när värmen är obefintlig på vattnet men då behövs samtidigt ingen golvvärme påslagen heller. Bortkastat om du frågar mig.
Och om rörmokare ska installera, kolla som sagt om shunt behövs alls.

8mm Flooré fanns åtminstone för ett år sedan, blå slang om jag inte minns fel.
 
  • Gilla
byggcalle
  • Laddar…
Jag hade fel när jag sa 8mm. Den slangen som jag la in i hallan var 13mm och är blå, jag köpte ett färdigt paket med slang och spårade frogolitskivor från Flooré.
 
  • Gilla
byggcalle
  • Laddar…
Hmm, jag lade också i spårade skivor från flooré med blå slang. Jag var nästan säker på att det var 8mm men nu blir jag osäker när du säger så där. Den var tunn som fasen vet jag och jämför jag den i minnet med en 16mm slang så var den avsevärt mycket tunnare.
 
Krilleman
Viktigt är att skilja på hur man vill installera sin golvvärme!

Komfortvärme på sommaren? Bara i en hall? Förbereda för hela våningen? Framtida slingor?

Bra läsning finns här!

Skräll att det är LK:s utförliga länk jag bifogar? ;)
 
Nu har jag kollat golvbjälkarna. Cc60 :(
Vet att det går att fixa utan att sätta dit kotlingar - men det hela blir för stort för den budgeten vi tänkt.
Att lägga skiva/spackel ovanpå inklusive klinker kommer bygga för mycket mot resten av golvet vi tänkt oss (blir problem med trösklar på andra sidan också).

Så nu blir det nog till att hitta en plastmatta eller liknande istället. Radiatorn får sitta kvar.
 
Tack för alla tips ändå :)
 
Vad hamnade kalaset på som du väljer bort pga budgeten? Vi är noviser på byggområdet o har väldigt svårt att se prislappen på Allt vi vill göra i huset :)

Sällan jag löser om priset på det man bygger eller planerar :(
 
Vet inte om det var själva priset vi borde peka ut eg. - det var nog mer omfattningen (och sedan priset på det i sin tur iofs). Vi hade tänkte golvvärme på ca 3,5 kvm samt klinker på det. Hade hoppats på mellan 5-15 000 (vet att det är stor spridning men jag hade ev. tänkt göra delar själv).
Men när det blev tal om att förstärka för att få cc 30 så pratade byggaren om minst 20' plus att han inte ville ge fastpris.
Vi kände att det inte var rätt väg att gå helt enkelt. Elvärme skulle inte heller ha vägt upp mot den värme dagens radiator ger - också något som påverkade beslutet.

Nu får radiatorn sittar kvar och jag bygger en bänk samt hatthylla "runt" den istället. Blir nog bra det med :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.