Jag renoverar för närvarande äldre hus som typiskt sett har utanpåliggande elinstallationer. När man drar ny el kan det ibland vara trevligt att försöka förlägga elen lite mer dolt för att snygga till lite. Materialen i väggar är ofta tegel/puts eller massiva träväggar. Det är ofta hyfsat görbart att fräsa in ett flexrör som inte behöver så mycket djup. Ett exempel är när man har tegelväggar med en tums kalkputs på, som man sen ska sätta renoveringsgpis på. Man kan då knacka upp ett spår i putsen rätt lätt där flexslangen får plats, och sen sätta renoverinsgips över. Att fräsa hål för infällda dosor går ofta också att göra, men blir typiskt sett mycket mer jobb eftersom de bygger mycket djupare. Man måste då dosfräsa in i tegel och stämma bort osv. Rent estetiskt är det ofta inget större problem med utanpåliggande uttag/brytare/dosor, det är ofta den utanpåliggande kabeldragningen som kan se lite stökig ut (tycker jag iaf).

Är det tillåtet att dra infällda flex- eller vp-rör med FK som ansluter direkt till baksidan på utanpåliggande uttag/dosor/brytare? Hur gör man det i så fall rent praktiskt? Det känns som att man skulle vilja ha någon form av 90-graderskoppingar och/eller T-kopplingar till flexrören, men det finns inte mig veterligen?
 
Om vi börjar från början, ett äldre hus med utanpå liggande el-installation. då är det det enligt den tidens göromål. Att då börja fräsa in något är att förändra karaktären på ett gammalt hus, en kuloistallation är då mer i den tidsenliga epoken för huset. kulolening kan med fördel smörjas in med målarfog så inga skuggor blir och målas över. Har set ett flertal äldre hus där det börjat att fräsas in, huset tappade sin charm direkt.
Föll utanför tidsramen. Det med att fräsa ur och hugga ur, tar tid det med, att lägga slangar ini väggarna. oavsett om du gör det eller en elektriker. ( Nu kommer säkert på forumet "" att det får du inte göra det måste en elektriker göra """ ) men skit i det , ( dom vet inte var du är i det långa land vi bor i ) Men säger bara att förstör inte tidens tand i ett gammalt hus. där finns charmen. Det med att fräsa hugga in rör., kostnaden är inte stor i skillnad. Det går att lägga rör/slang och vika ut till vägguttag och strömbrytare direkt, där finns inget hinder, men det ska då fräsas in en större kopplingsdosa på lämplig plats för att koppla ihop det. Nu har du fått lite info om dina tankar och det är upp till dig vad du vill ha och göra.
 
B
J jonaserik skrev:
Om vi börjar från början, ett äldre hus med utanpå liggande el-installation. då är det det enligt den tidens göromål. Att då börja fräsa in något är att förändra karaktären på ett gammalt hus, en kuloistallation är då mer i den tidsenliga epoken för huset. kulolening kan med fördel smörjas in med målarfog så inga skuggor blir och målas över. Har set ett flertal äldre hus där det börjat att fräsas in, huset tappade sin charm direkt.
Föll utanför tidsramen. Det med att fräsa ur och hugga ur, tar tid det med, att lägga slangar ini väggarna. oavsett om du gör det eller en elektriker. ( Nu kommer säkert på forumet "" att det får du inte göra det måste en elektriker göra """ ) men skit i det , ( dom vet inte var du är i det långa land vi bor i ) Men säger bara att förstör inte tidens tand i ett gammalt hus. där finns charmen. Det med att fräsa hugga in rör., kostnaden är inte stor i skillnad. Det går att lägga rör/slang och vika ut till vägguttag och strömbrytare direkt, där finns inget hinder, men det ska då fräsas in en större kopplingsdosa på lämplig plats för att koppla ihop det. Nu har du fått lite info om dina tankar och det är upp till dig vad du vill ha och göra.
Utanpåliggande kabel i sekelskifteshus och som sedan kombineras med "Eljo Trend" som serie för uttag som så ofta är vanligt i hus där det renoverats på 90/00-tal känns väl sisodär tidstypiskt. Kan man få in el i väggar på bra sätt och kombinera med högkvalitativa och tidstypiska uttag är det inte fel.

Som svar till TS. Att kombinera infällda rör med utanpåliggande uttag tycker jag känns väldigt hemmapulat. Bättre då att måla över kablar snyggt som beskrivet ovan.
 
J jonaserik skrev:
Om vi börjar från början, ett äldre hus med utanpå liggande el-installation. då är det det enligt den tidens göromål. Att då börja fräsa in något är att förändra karaktären på ett gammalt hus, en kuloistallation är då mer i den tidsenliga epoken för huset. kulolening kan med fördel smörjas in med målarfog så inga skuggor blir och målas över. Har set ett flertal äldre hus där det börjat att fräsas in, huset tappade sin charm direkt.
Föll utanför tidsramen. Det med att fräsa ur och hugga ur, tar tid det med, att lägga slangar ini väggarna. oavsett om du gör det eller en elektriker. ( Nu kommer säkert på forumet "" att det får du inte göra det måste en elektriker göra """ ) men skit i det , ( dom vet inte var du är i det långa land vi bor i ) Men säger bara att förstör inte tidens tand i ett gammalt hus. där finns charmen. Det med att fräsa hugga in rör., kostnaden är inte stor i skillnad. Det går att lägga rör/slang och vika ut till vägguttag och strömbrytare direkt, där finns inget hinder, men det ska då fräsas in en större kopplingsdosa på lämplig plats för att koppla ihop det. Nu har du fått lite info om dina tankar och det är upp till dig vad du vill ha och göra.
Jag tackar för ditt svar och dina åsikter. I det här fallet håller jag inte helt med din uppfattning om vad som är "i tidsramen". I det hus från 1916 som jag renoverar nu är majoriteten av den ursprungliga elinstallationen faktiskt innanförliggande med pansarrör inputsade i väggar och tak. Den ursprungliga elen är ju dock väldigt begränsad i omfattning, så allt eftersom man kompletterat elen så har man dragit utanpåliggande. Den ursprungliga dragningen har kopplingsdosor infällda i väggarna, men man använde ju inte dosor för uttag och brytare på den tiden. Så en lösning med innanförliggande kablar och utanpåliggande uttag och brytare är faktiskt det som mest liknar originallösningen i detta hus.

Men frågan var ju egentligen om det går bra att dra på det sättet nuförtiden, och det låter på dig som att det går fint och att man helt enkelt böjer till flexröret så att det avslutar vinkelrätt ut från väggen? Jag drar ingen el själv, en elektriker kommer göra jobbet, men jag ville bara få en uppfattning om vad som kan tänkas gälla innan jag diskuterar med hen. Hantverkare kan ibland ha bestämda uppfattningar som inte alltid stämmer med verkligheten.
 
Jepp med den beskrivning du ger, om pansarrör och annat, som ska kompliteras är det inget fel att fräsa in rören. det tar lite tid att göra det. Finns det infällda dosor eller rör som kan återanvändas på plats, så är det 15 mm på dom och i dag är rör/slang 16 mm och blir lite svårt att ansluta mot. Men troligtvis är det en skitsak i det stora hela. Pansar 15 brukar gå i vindsbjälklaget och vika ner till en dosa och kan då sättas en dosa 16 mm direkt på. Så prata med elektrikern hur du vill ha det. Väggar och annat ska ju renoveras, så en elektriker kan säkert med en tuschpenna rita på var det ska fräsas och borras. Då kan du själv göra det, för att tjäna tid och pengar. Lycka till med renoveringen.
 
Jag tycker det är snyggt med fint dragen utanpåliggande el i gamla hus.
Men det är ju bara en personlig åsikt, inget svar på frågan....
 
M Manio skrev:
Jag renoverar för närvarande äldre hus som typiskt sett har utanpåliggande elinstallationer. När man drar ny el kan det ibland vara trevligt att försöka förlägga elen lite mer dolt för att snygga till lite. Materialen i väggar är ofta tegel/puts eller massiva träväggar. Det är ofta hyfsat görbart att fräsa in ett flexrör som inte behöver så mycket djup. Ett exempel är när man har tegelväggar med en tums kalkputs på, som man sen ska sätta renoveringsgpis på. Man kan då knacka upp ett spår i putsen rätt lätt där flexslangen får plats, och sen sätta renoverinsgips över. Att fräsa hål för infällda dosor går ofta också att göra, men blir typiskt sett mycket mer jobb eftersom de bygger mycket djupare. Man måste då dosfräsa in i tegel och stämma bort osv. Rent estetiskt är det ofta inget större problem med utanpåliggande uttag/brytare/dosor, det är ofta den utanpåliggande kabeldragningen som kan se lite stökig ut (tycker jag iaf).

Är det tillåtet att dra infällda flex- eller vp-rör med FK som ansluter direkt till baksidan på utanpåliggande uttag/dosor/brytare? Hur gör man det i så fall rent praktiskt? Det känns som att man skulle vilja ha någon form av 90-graderskoppingar och/eller T-kopplingar till flexrören, men det finns inte mig veterligen?
Jadå. Det brukar vara ett par knock-out-öppningar i botten på apparater och dosor för röranslutning.

Och ja det finns även färdiga rörböjar att köpa.
 
D
M Manio skrev:
Jag renoverar för närvarande äldre hus som typiskt sett har utanpåliggande elinstallationer. När man drar ny el kan det ibland vara trevligt att försöka förlägga elen lite mer dolt för att snygga till lite. Materialen i väggar är ofta tegel/puts eller massiva träväggar. Det är ofta hyfsat görbart att fräsa in ett flexrör som inte behöver så mycket djup. Ett exempel är när man har tegelväggar med en tums kalkputs på, som man sen ska sätta renoveringsgpis på. Man kan då knacka upp ett spår i putsen rätt lätt där flexslangen får plats, och sen sätta renoverinsgips över. Att fräsa hål för infällda dosor går ofta också att göra, men blir typiskt sett mycket mer jobb eftersom de bygger mycket djupare. Man måste då dosfräsa in i tegel och stämma bort osv. Rent estetiskt är det ofta inget större problem med utanpåliggande uttag/brytare/dosor, det är ofta den utanpåliggande kabeldragningen som kan se lite stökig ut (tycker jag iaf).

Är det tillåtet att dra infällda flex- eller vp-rör med FK som ansluter direkt till baksidan på utanpåliggande uttag/dosor/brytare? Hur gör man det i så fall rent praktiskt? Det känns som att man skulle vilja ha någon form av 90-graderskoppingar och/eller T-kopplingar till flexrören, men det finns inte mig veterligen?
Jag har fräst i många betongväggar och i ditt fall skulle jag om jag började göra det till 100% med infrästa apparat- och kopplingsdosor. Det är inte så mycket värre att göra allt rätt.
 
Bila in dosor och rör i väggarna, det blir knappast dyrare än att blanda utanpå och infällt.
Börja med att göra en skiss där du kan se allt, tex dosor, rör, antal trådar i rören, typ av brytare, och hur du ska koppla. När du vet exakt hur det ska bli/kopplas kan du börja att bila in rören/slangarna.
Med en riktig bilmaskin så tar det inte så lång stund, men det är ett tungt, skitigt, bullrande jobb.
Eftersom det för en lekman kan vara rätt svårt att se helheten så råder jag att du tar en elektriker till hjälp och först av allt bollar dina idéer med denne och kommer överens om vad och hur du/ni ska göra.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.