Hemmakatten
Konstig fråga kanske... :)

Där vi skall lägga vårt enplanshus sluttar det lite, kanske 1-1,5 meter. För att undvika att spränga på en vacker naturtomt undrar jag om det går att lägga huset på "platta" i bakkanten och sedan fortsätta med plintar så att verandan "skjuter ut" i luften. Eller hur gör man?
 
Det går.

Som jag tolkar dig så skulle du ha fäste i samma berg hela vägen.

Normalt sett brukar man vilja undvika olika grundtyper då dessa kan röra sig olika men om du har solit berg under hela så är ju detta ingen risk
 
Hemmakatten
Är detta ovanligt? Har läst bl.a Bygga grund av Per Hemgren och där står inget om att "mixa" olika grundtyper.
Skulle det kunna gå att ha platta i bakkanten, torpargrund under resten av huset och plintar under terrassen? Vitsen med detta är ju att vi får markkontakt och under verandan ser man det vackra berget samtidigt som naturen blir så oförstörd som möjligt.
Är det svårt att bygga så här? Fortfarande borde man ju kunna ha betongbjälklag i grunden, eller använder man trä med isolering?
 
Totte_S
Man har väl sett på film hur en del hus ligger i Kalifornien  ;) En remsa hus på den dyra tomten, resten på stolpar ut över avgrunden. Jordbävningssäkert  ::)...
Allt går nog, bara en fråga om konstruktionsjobb och arkitektur. ;)
´
É det inte Jureit här på forumet som har en grym veranda som sticker ut från huset sådär 4-5 m över marken?
 
Hemmakatten
Det är INGEN som gjort något liknande?

Innan vi tar kontakt med grundkillar eller låter arkitekterna rita vidare på denna idé så vore det ju toppen att få lite mer info av detta kunniga sällskap. En annan fråga av betydelse är ju om det är vansinnigt dyrt?

Det är urberg, granit, under hela. På toppen ett varierande lager av tunn jord med lite sten.
Jo, Jureits veranda är häftigt. :) Dock har han ju källare under själva huset, så det är inte helt lika.
 
Problem (=risk för sättningar och sprickor) får du bara om husets delar vilar på olika sorters grund. Om samtliga grunddelar/fundament kan läggas direkt på berget har du bästa möjliga förutsättningar. Att sedan gjuta fast pelare i detta berg kostar struntsummor i sammanhanget, om du kommer åt formarna med betongbil, vanlig stege och snabel

Kort sagt: Placera allt på bergrunden och utnyttja sedan de förutsättningar naturen ger dig fullt ut :)
 
Hemmakatten skrev:
Det är INGEN som gjort något liknande?
Jag har kombinerad platta på mark och torpargrund. Mest för att jag inte ville spränga bort allt. Källaren står på en platta under 70% av huset och torpargrunden som är infogad i källarmuren är resten. Undergrunden på båda består av: Urberg, hårt packade sprängmassor, lika hårt packat 0/40-grus och överst 10cm 16/25-singel.

Blev jättebra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.