Hej,

Jag har idag en inglasad altan/uterum av denna typ https://www.skanskabyggvaror.se/uterum/kompletta-fasadmonterade-uterum/fira-uterum---fyrkantigt-404315?chosenValues=30,1,35,38,163

Den är ca 9 meter bred och 3,5 meter djup, betongplatta under hela, nu i våras så gjorde vi ytterligare en bit betongplatta så plattan är ca 12x3,5 meter totat, en lite lagom extra yta för spabad.

Nu slog det oss dock att det vore ju trevligt att ha tak över detta, men frågan är om det går att förlänga taket på uterummet och klassa detta som skärmtak?

Det verkar lite luddigt i definitionen vart gränsen går, det finns så klart bygglov för uterummet och vi har inga andra utbyggnader eller skärmtak som inkräktar på möjligheterna

Hittat följande på nätet:

Följande kriterier måste vara uppfyllda för att ett skärmtak ska vara bygglovsbefriat:

  • det ska finnas ett befintligt en-eller tvåbostadshus på tomten
  • skärmtaket får högst vara 15,0 m2
  • det ska anordnas över skyddad uteplats, altan, balkong eller entré
  • skärmtaket ska placeras minst 4,5 meter från gräns
  • att skärmtaket inte kräver bygglov enligt den detaljplan eller de områdesbestämmelser som gäller för området

Inget problem med någon punkt där

Det enda jag hittat som jag ser som nått som kan påverka

Vara en enkel konstruktion
Ett skärmtak ska vara en enkel konstruktion. Enligt Boverkets uppfattning borde det innebära att en förlängning av ett befintligt tak med samma konstruktion inte är ett bygglovsbefriat skärmtak.


Och där förlänger jag ju befintligt uterumstak men det är ju inte husets tak jag förlänger

Vad säger ni, är det bara att bygga och köra på att det är ett skärmtak?
 
Juridiskt verkar det se ut ungefär så här:
- bygglovsfritt enligt vad du skriver, men
- förutsätter att du kragar från husvägg och INTE förlänger befintligt tak.
- det finns rättsfall (MÖD har jag för mig) där förlängning av tak => skärmtak ansågs vara bygglovspliktigt.
dvs
- om du bygger som du skriver och det uppmärksammas så kommer juridiska processen driva mot att din tillbyggnad är bygglovspliktig.
- bygglovspliktigt skärmtak räknas förenklat som BYA varför det kommer ställas mot hur mycket BYA du ev har kvar inom detaljplan

---

Jag hade pratat med grannar och försökt få deras OK på vad du vill göra (så att ingen i efterhand klagar till kommunen) och sedan göra det, möjligen med en anmälan till kommunen så att det kommer in i deras register för framtida flygfoton etc. Om ingen invänder så är ju allt grönt och det är osannolikt att det långt i efterhand uppmärksammas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.