Har lite panik då vi är mitt uppe i badrumsrenovering, då hantverkarna meddelat att dörrkarm inte skulle vara på plats vid flytspackling av golvet, tänkte jag att de inte var panik att köpa dörrkarmen som ska vara 8x19. Det är tydligen beställningsvara på 6veckor, jag behöver ha dörrkarmen nu!!!!

Kan jag köpa en 8x20 och kapa den, tänkte då köpa en passande dörr efter kapning, 8x19 då det inte är panik. Jag tänker att man behöver kapa i överkant för att få hålet på rätt ställe men går de att få ihop överdelen med sidorna om jag kapar sidorna? Hur blir de med gångjärnen, hamnar de helt galet?
VAD SKA JAG GÖRA????
 
Karmarna är nog hyvlade i form och överstycket läggs ovanpå och fästes. blir lika montage även om du kappar ner 50 cm. Sen det med att kapa en dörr, det finns gångjärn med och då måste dörren kapas med samma mått som karmen. Ytterligare med att kapa en i dagens modell. Många gånger är det ett gabonblad och det är en ram runt ini med veckad papp. Då var frågan, hur mycket kan bladet kapas innan innersträvan ( övre ramdelen ) blir för klen eller helt enkelt försvinner. Därom vet jag inte. Har bara kapat helträdörrar.
 
Du kan inte förstora öppningen istället så 8*20 passar?
Har också kapat dörrar, även med "pappförstyvning". Tog då bortkapade delen och använde det massiva trästycket efter lite hyvlande. Knackade in den i hålrummet tillsammans med lim.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Karrock
Är det bara den som är beställningsvara? Det borde gå att köpa en i bredd 8 och en i höjd 19 och blanda delarna, om sågförmågan är en osäkerhet.
 
J jonaserik skrev:
Karmarna är nog hyvlade i form och överstycket läggs ovanpå och fästes. blir lika montage även om du kappar ner 50 cm. Sen det med att kapa en dörr, det finns gångjärn med och då måste dörren kapas med samma mått som karmen. Ytterligare med att kapa en i dagens modell. Många gånger är det ett gabonblad och det är en ram runt ini med veckad papp. Då var frågan, hur mycket kan bladet kapas innan innersträvan ( övre ramdelen ) blir för klen eller helt enkelt försvinner. Därom vet jag inte. Har bara kapat helträdörrar.
Jag behöver kapa 10cm men ja de var ju det jag var rädd för, att de är nån slags form på kanternas uppsida.
Jag har inte för avsikt att kapa dörren, de finns i passande mått att beställa.
 
Karrock Karrock skrev:
Är det bara den som är beställningsvara? Det borde gå att köpa en i bredd 8 och en i höjd 19 och blanda delarna, om sågförmågan är en osäkerhet.
Ja, i butik finns det 8x20 och den är ju 10cm för stor (lågt i tak så var illa tvungen att ta 8x19). Finns ingen karm i lager som har höjd på 19… så min enda lösning är ju att försöka justera en 20 men frågan är om det är möjligt, och om de då går att köpa en dörr som passar 8x19 eller om man istället ska satsa på att köpa en 8x20 och kapa den också för då skulle väl måtten automatiskt passa antar jag. Men jag skulle föredra att köpa en i rätt mått
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Här verkar de ha 8x19 i lager: [länk]

Vet dock inget om den karmen eller den butiken.
Ja jag kikade på den men är lite osäker på butiken i fråga men de är plan b.. behöver den egentligen redan imorgon/helgen då de vill färdigställa badrummet på måndag..
 
Ja det går, men känslan jag får utifrån hur du skriver är att du behöver hjälp på plats (inte illa menat).
 
A AndersS skrev:
Ja det går, men känslan jag får utifrån hur du skriver är att du behöver hjälp på plats (inte illa menat).
Säker? Vad är bäst då, köpa rätt dörr eller kapa?
Nejdå jag tänker inte ens ge mig på detta, pappa ska hjälpa mig. Han kan det mesta. Men vill gärna vara säker på att min tanke funkar innan jag köper dörrkarm osv..
 
Att köpa en dörr till kapade karmar är ett lotteri, gängjärnsinfästningen kommer inte att passa, då det numera är liksom lite standard på alla mått för dörrar. Lika med låsbleck och dörrhandtag. Svårt fall men vid köp så blir det köpa en måttanpassad ( gångjärnen + låsbleck )
 
Ja, jag tror inte det är så lätt tyvärr.

Att kapa en dörrkarm i nederdelen är inget konstigt. Där är den rak. Däremot så är gångjärnen fördelade över karmens sida och jag kan inte tänka mig att det är samma mått mellan karmens översida, första gångjärnet och understa gångjärnet på dörrar som sitter i 19, 20, 21 karmar.

OM det finns 9x19 karm på lager så kan man säkert ta ett överstycke från en 8xvadsomhelst och få till en 8x19 karm.

Men är det någon speciell sorts karm och dörr du ska ha, annars finns det ju på Hornbach, Bauhaus eller var som helst. Har du inte köpt dörr redan så är du ju lite friare.
 
Allt är möjligt om man är noggrann.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, jag tror inte det är så lätt tyvärr.

Att kapa en dörrkarm i nederdelen är inget konstigt. Där är den rak. Däremot så är gångjärnen fördelade över karmens sida och jag kan inte tänka mig att det är samma mått mellan karmens översida, första gångjärnet och understa gångjärnet på dörrar som sitter i 19, 20, 21 karmar.

OM det finns 9x19 karm på lager så kan man säkert ta ett överstycke från en 8xvadsomhelst och få till en 8x19 karm.

Men är det någon speciell sorts karm och dörr du ska ha, annars finns det ju på Hornbach, Bauhaus eller var som helst. Har du inte köpt dörr redan så är du ju lite friare.
Ser nu att det inte finns på byggladorna heller... Då är det ju lite svårare får man ju erkänna. Ska kanske vara en lokal "riktig" bygghandel som XL-bygg, Beijer eller liknande som kanske har större sortiment hemma till hantverkare som har högre krav men får betala lite mer?
 
Nu för tiden så går det vända dörrbladen, även karmarna, lite hur som helst, allt är i standard, kan inte säga om alla fabrikat är lika. Så en dörr + karm från en passar från en annan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.