A
Har läst en del inlägg och det verkar vara lite olika tips och råd..
Nu är det så att vi har en liten gäst toalett på ca 1x1,5 kvm med våtrumstapet och plastmatta som säkert suttit ca 10år. Jag undrar om man kan kakla över väggarna eller behöver man ta ner tapeten först??

:confused:
 
Det är alltid rekommendabelt att riva ner andra ytskikt för hållfasthetens skull.

Ska ni klinka golvet bör ni tänka på att det är tätskiktskrav även på en vanlig liten toalett också när det gäller golvet.
Det ska tätskiktas på hela golvet och 50mm upp på väggarna samt sättas förband i golv/väggvinkeln och i hörnorna.
 
Kan, det kan man säkert, men det är inte rätt...:D

Sitter våtrumstapeten bra, det är stor vikt den ska bära upp...?
Om tapeten sitter så går det säkert att kakla på den, men det blir säkert inte godkänt enl. alla branchregler, det hade jag skitit i om det bara gäller en toalett.

Det är många här på forumet som blir nervösa så fort det inte är enl. reglerna...:rolleyes:
 
En vanlig enkel våtrumstapet brukar vara väldigt enkel att dra bort så jag kan inget annat än rekommendera att ta bort den oavsett.
 
Hej Nyfikna Sanna!

Jag har erfarenhet av just precis det du frågar om och mitt råd är att dra bort tapeten.
Vi satte kakel på en enkel våtrumstapet och fick betala dubbelt. Det tog bara ett par dagar innan vissa fogarna började spricka och sedan lät det ihåligt när man knackade på plattorna. Ändå tyckte vi att tapeten satt som berget när vi sedan skulle riva bort den och göra om väggarna.
 
En sak att tänka på som många i detta missar är att väggarna bara är reglade med cc600 vilket inte räcker och detta är till största sannolikhet en av orsakerna till att fogarna sprack upp för er då böjstyvheten i väggarna inte är tillräckligt bra.

Antingen river man ner all gips och våtrumstapet och fäller in reglar i väggarna mellan de som sitter där så att man får cc300 istället och sedan gipsar man på med ett nytt lager gips som man kakelsätter.

Ett enklare sätt men som inskränker på utrymmet är att bara dra bort tapeten och skruva ett lager gips utanpå det andra innan man kakelsätter.

Detta missar många tyvärr.
 
Tapeten ska bort.
 
Jag skulle riva ner tapeten, tapetklister orkar hålla en tunn tapet men inte kakel, samt då risken att tapen delar sig.
 
A
Paul-Staffanstorp skrev:
En sak att tänka på som många i detta missar är att väggarna bara är reglade med cc600 vilket inte räcker och detta är till största sannolikhet en av orsakerna till att fogarna sprack upp för er då böjstyvheten i väggarna inte är tillräckligt bra.

Antingen river man ner all gips och våtrumstapet och fäller in reglar i väggarna mellan de som sitter där så att man får cc300 istället och sedan gipsar man på med ett nytt lager gips som man kakelsätter.

Ett enklare sätt men som inskränker på utrymmet är att bara dra bort tapeten och skruva ett lager gips utanpå det andra innan man kakelsätter.

Detta missar många tyvärr.

Tack för tipsen och alla råd.
Det blir nog till att göra det grundligt. Riva ner tapeten och skruva upp en gipsskiva som du skrev.

Tusen tack
 
Det har inte framgått hur ni tänkt göra med golvet, men tänk på att det är problem med att behålla befintlig plastmatta med tanke på uppviket som idag utgör fuktskydd.
Det innebär ju att om ni ska lägga på ett lager gips till för att kunna kakla väggarna så måste ni dra bort golvmattan och dess uppvik och då måste ni i sin tur sätta nytt tätskikt på golvet och 50mm upp på väggarna innna ni kan klinka golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.