Hej, har precis köpt en ny lägenhet där badrummet ser förskräckligt ut och måste göras om. Jag ska göra det själv och vill göra det så enkelt som möjligt för mig så frågan är om jag kan lägga tätskikt ovanpå plastmattan på väggarna och sen sätta på gipsskivor, tätskikt på det och sen kakel? Och på golvet bara kakla på platsmattan?
Har endast kaklat i kök tidigare, hur gör man vid rören, plastmattan når ju en bit upp där, kaklar man en bit upp eller låter man det bara vara så? Behöver verkligen all hjälp jag kan få.

Tacksam för svar!

Madde
 
Nädu den genvägen gillas inte.

Det kan finnas undantag när det är ok, men generellt så är det tvärnobben på plastmatta under kaklet.

Dels beror det på osäkerheten på skicket i mattans limning, dels kan man aldrig veta hur tätskiktet reagerar med matta/lim.
 
Är helt enig med vad MattiasS säger och om du ändå skall göra om det så gör det enligt branschreglerna och gör det ordentligt.

www.bkr.se kan du få en hel del tips från.
Även rekommenderat att du gör en sökning på forumet och om det är övrigt du undrar över så var ej rädd för att ställa frågan här.

Lycka till !
 
Instämmer med föregående talare och tillägger att oavsett man vet eller inte vet hur fuktspärren reagerar med mattan så är det nog det minsta problemet. Förmodligen blir inte vidhäftningen tillräcklig och då kommer kaklet att ramla ner i framtiden dessutom. Så gör rätt från början istället. Det finns inga genvägar till ett fint resultat... bara hårt arbete. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.