Hej!

Vi är nära att skriva på för tomt och hus, men jag blev lite fundersam. Vår säljare sa att man inte bygger vattenburen golvvärme på övervåningar, för det det passar inte bra ihop med träbjälklag. Det kan ge "knäppningar" i huset. Själv är jag uppvuxen i ett hus med golvvärme i hela huset jag minns inga knäppningar, men jag flyttade ju när huset var ca 10 år.

Kan man ha samma panna för både vattenburen golvvärme i nedre plan och vattenradiatorer på övervåningen. kräver de inte olika varmt vatten?

Alla ideer och fakta emottages tacksamt.
 
Krilleman
Klart man kan ha GV på övervåning också!

Om du väljer radisar på övervåningen så sätter man dit en shunt som blandar ner tempen till golvvärme-temperatur och det varma oshuntande vattnet går till radioatorerna på övervåningen!
 
Det är stor fördel med att ha golvvärme även på övre plan, om du kommer at ha nån form av värmepump som uppvärmng, då cop blir högre om man håler låg framladningstepratur.

Kör du med radiatorer så blir framledningstempraturen högre, o du tappar en hel del COP (man kan sätta in dubetl så stora radiatorer som man ehöver o då funkar det lika bra som golvärme)


Om man ha nån form av värme pump som uppvärmning så kan den bara värma en värmekälla åt gången, så den växlar mellan att värma radiatorsystemet & varmvattenberedaren. När man värmer varmvatten beredaren så stannar sirkulationen i radiatorsystemet (om du inte monterat en nån extra ciskpump) Förutom att cikulationen stannar så svalnar ju vattnet då ingen värme tillförs från värmepumpen.
Värmepumpen värmer ju varmvatten beredaren & detta görs till max värmen värmepumpen klarar av, vilket är runt 55 grader. (du kanske kör ut 30 grader till radiatorkretsen)
När du sen växlar över till att värma radiatorkretsen igen så har kanske vattnet i radiatorsystmet svalnat till 20 grader. Ut i systemet så trömar nu en liten mängd 55 gradit vatten, fölt av 30 gradit vatten där efter.
tempratur skilnaden gör att matrialen snabbt expanderar & där med rörsig lite, vilket kan skapa oljud.

Kör man sen med termostater till golv värmesystemet som de alrda flästa gör så får man knäppningar varje gång termostaten öpnar. En termostat till ett golvärmesystem är elektronisk o kan bara vara fullt öppen eller fult stängd, så den stänger helt, då svalnarvattnet. sen öppnar den helt o då strömmar betydligt varmare vatten in.

I värmepump system så får man ättre cop om man inte instalerar termostater ! Utan dom får du nog inte så mycke probelm med oljud & du slipper dyr utgivf för att köpa dom samt att uppvärmningskostnaden blir lägre.
 
Dålig ursäkt ifrån försäljaren...
Fråga honom istälelt vad den verkliga orsaken till motviljan är.
-Troligen att deras produktion inte är anpassad GV på övervåningen...
-Men vill ni betala för detta tillägg så ska det inte vara några problem, bara fördelar.
 
hakaner skrev:
Dålig ursäkt ifrån försäljaren...
Fråga honom istälelt vad den verkliga orsaken till motviljan är.
-Troligen att deras produktion inte är anpassad GV på övervåningen...
-Men vill ni betala för detta tillägg så ska det inte vara några problem, bara fördelar.
Tänkte skriva samma sak. Det brukar dock blir rejält mycket dyrare om man får igenom GV på övervåning. Mycket mantimmar och svårplanerat. Detta fick jag höra från en husbyggare. De brukar ta höjd för strul.
När man som jag gör allt själv inser man att det går rätt mycket tid för GV på träbjälklag. Framför allt om man skall ha annat än flytspackel som undergolv. Tid som man inte har betalt för. :)
 
Tack för alla svar! Tyvärr blev det inget husköp då men nu :) vi har precis signat för en tomt och väljer och vrakar bland husleverantörer...
 
Det hela slutade med golvvärme på ovanvåning. Dock DYRT, via entreprenaeden. Dessutom blev vi tvingade till Kertu-balkar, som är extra dyra. Än så länge har systemet fungerat bra,
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.