Hej.

Jag har köpt en lägenhet där jag vill göra om köket helt (riva det gamla, köpa nytt). Skåp och sådant ska gå längst två väggar (vägg A och B, i min bild nedan).


Skiss av ett kökslayout med markerade väggar A och B där nya skåp och elektriska punkter planeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




På vägg A vill jag installera fler vägguttag. Det finns bara en tillgänglig idag (de andra går till diskmaskin och ugn). Är det möjligt för en elektriker att göra detta, och behöver jag meddela bostadsrättsföreningen om detta?

På vägg B finns idag en kyl och en frys, men jag vill sätta dessa i mitten av väggen istället för på högersidan (som det är idag). Då behöver nog väggutagen flyttas eftersom de idag sitter bakom kyl och frys. Är en sån grej möjlig att göra för elektriker?


Bifogar även två riktiga bild på hur det ser ut idag så att det kanske blir lite tydligare. Bilden med kyl/frys är som sagt vägg B. Är en riktig novis på hantverkeri, elinstallationer och dylikt, så ber om ursäkt ifall mina frågor är lite dumma. Tack på förhand!

Gammalt kök med träskåp och vitvaror, ett vägguttag syns ovanför arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med ljusa skåp, vit kyl/frys till vänster och spis till höger, planerar att omplacera apparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det är absolut möjligt och sådana jobb görs dagligen. Vad är det för vägg? Ihålig, betong?
 
J Johan456 skrev:
Ja, det är absolut möjligt och sådana jobb görs dagligen. Vad är det för vägg? Ihålig, betong?
jag vet dessvärre inte, men jag gissar på att det inte är ohåligt då området framför toaletten ligger bakom denna köksvägg. Hur mycket svårare blir det med betongvägg?
 
Att sätta fler uttag är inget större jobb. Men du borde kanske utreda om dte går att dra någon ny matning eller två ifrån elcentralen.

Om du idag har ett uttag för diskmaskin, så är det inte lämpligt (annat än i nödfall) att ha fler uttag kopplade till den matningen, Maskinen drar så mycket ström när den värmer vatten, att säkringen kommer att lösda ut om du ex. samtidigt brygger kaffe, inkopplad på samma matning.

Som en rekomendation/tumregel bruklar man säga att i köket bör det vara en separat 10A matning till diskmaskin, till mikrovågsugn, och en eller två matningar för allmänna uttag. Till det kommer givetvis matning till spis eller häll med separat ugn.

Vid renovering kan dte vara struligt att dra fram nya matningar från centralen, då får man kompromissa.

Om du nu planerar en köksrenovering, så bör du också tidigt reda ut hur spisen matas. Har lägenheten 3 fas? Det styr rätt mycket vid valet av spis eller häll. Det är nästan det första man behöver göra.

Ang. om du måste ha tillstånd från föreningen. Det är lämpligt att fråga föreningen. I vissa föreningar har man hårda regler för hur arbete med el o VVS skall gå till, de ställer krav på att du måste visa intyg på att du anlitar certifierade firmor. Det finns i vissa föreningar även snäva tider för när man får utföra bullrande underhållsarbeten. För de saker du beskriver här, tror jag inte att föreningen har någon rätt att kräva att du ber om tillstånjd. Men det kan visa sig att du behöver göra ett större ingrepp än planerat i ex. VVS. Och det kan som sagt vara bra att få reda på ev. udda reglöer i föreningen.

Vet en förening där man explicit bara får borra i väggen (betongväggar) på vardagar mellan 9 och 17.
 
Magnus E K
Vad är det för byggår på det där? Även om köket är uppiffat lite tycker jag det påminner läskigt mycket om min tidigare lägenhet (golvet, trösklarna, golvsockeln (som det i så fall går radiatorrör i) på motsatta väggen mot kyl och frys). Skulle bli väldigt förvånad om det inte är 3-fas draget till nuvarande spis. Är det byggt före 1976 har du nästan garanterat asbest i plastgolvet också.
 
  • Gilla
thojan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.