Hej,
Jag är en av många i Stockholm som börjar tröttna på fuskbyggare. Det som alltid räddat mig hittils är att jag är bar på avtal och låter mig inte luras med detta. Nu är det väl tragiskt i sig att efter år av renoveringar, där jag kollat referenser (som i 9 fall av 10 alltid visat sig vara falska), kollat fskatt o ekonomi mm så har jag bra rekomendationer på advokater inom entreprenadsrätt och bra besiktningsmän, MEN inga bra hantverkare.

Jag är en person med hög moral o anser mig professionell, om det blir tillägg (äta) så är det acceptabelt om det är något man inte kunnat förutse. Jag är definitivt betalningsvillig och antar sällan enbart lägsta pris.

MEN ändå drabbas jag gång på gång av rena idioter och har tyvärr bra erfarenhet av tingsrätten, men har per dax dato ALDRIG förlorat. Har insett att många entreprenörer stämmer som skrämseltaktik.

Nu undrar jag: kan man hitta statistik på AB och stämningar? Kan man söka på detta? Jag vill nämligen inte drabbas av fler entreprenörer som använder detta som strategi. Det är fruktansvärt jobbigt.
 
Hej
Låter som en bra strategi!
Jag är ganska säker på att info av denna typ finns på infotorg, tror dock det är en betaltjänst.
 
Man kan säkert få ut uppgifterna från alla olika tingsrätter som finns, då det är offentilga handlingar. Infotorg. Ok. Någon som vet om "stämningar" finns där? Normalt när man betalar för en kreditupplysning finns inte detta med, inte de jag betalat för iaf.
 
Jag tror att det här lagras lokalt på tingsrätten.
Men kontakta den lokala tingsrätten, så kan du nog få fram vilka mål som entreprenören har varit inblandad i.
 
Hemmakatten
Man får ringa varje enskild tingsrätt och fråga. Det finns ingen sammanställd statistik såvitt jag vet. Du bör ju fråga även på enskilda firmor, dvs. personnummer, om du vill veta säkert.

Jag har läst dina andra trådar och förstår att du är frustrerad. Men allt som man undersöker om ett företag kanske ändå inte räcker. Magkänsla är det vi gått på, och då är jag en extremt noggrann ekonom, siffernörd och paragrafryttare. Trots det, och alla kontroller jag gjort, så är det ändå känslan av ärlighet vi gått på. Vårt bygge vlev försenat 1½ år på grund av att vi inte hittade hantverkare som "kändes rätt" trots kreditupplysningar och rekommendationer. Inser dock att detta inte är några fasta variabler att gå på.
 
Tack för tips. Det största problemet jag själv har är att jag vill ha saker gjorda inom ett halvår till år. Det är nog dumt, jag skall övergå till att försöka knyta firmor som har mycket att göra - men då också vänta på dem. Lägga mer tid på upphandlingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.