Jag och maken är oense.
Han skulle vilja ha en liten ovanmarkspool att ställa på tomten, mest för att använda som ett stort badkar att svalka sig med när han kommer från jobbet.
Jag tycker det verkar lite trist med en pool som man bara använder tre månader om året, och skulle hellre vilja investera i ett spabad (på tomten). Men då faller ju liksom funktionen med svalkan bort lite...

Så frågan är - kan man ha "kallt" vatten även i ett spabad (inte iskallt, men 20-25 grader)? Eller finns det nån annan bra lösning?
 
Hemmakatten
Visst kan man ha svalt i ett spabad. Ett spabad fungerar ungefär likadant som en pool, fast i mindre format. Principen är att man har ett värmeaggregat och en cirkulationspump och ett reningsfilter där vattnet går runt hela tiden. Värmeaggregatet kan man ställa in på önskad temperatur, t.ex. 22 grader eller 39 grader. Och eftersom vattnet cirkulerar hela tiden så kommer det att uppnå önskad temperatur. Det innebär att ni kan ha det svalare på sommaren och varmare på hösten/vintern.
 
Tack för svar! Men är det ingen risk för ökad bakterietillväxt, eller att det blir nån obalans med kemikalierna, eller nåt annat som jag inte tänkt på, om man har kallare temp?
 
Bakterietillväxten lär ju åtminstone minska och jag tror inte att den temperaturen avviker från den i en vanlig pool i sådan utsträckning att det har en betydande inverkan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.