Man tycker ju att det vore bra för vinden att bli lite uppvärmd - men hur blir det med skorstensdraget?
Dessutom blir det två 45 graders vinklar uppe på vinden.
 
Det går finfint, det är vanligt att man drar halvisol utvändigt hela vägen och draget är inga problem. Givetvis måste dimension och längd vara ok.
 
Tack =O)
Är det inte galet då att man slentrian sätter upp och rekommenderas av säljarna helisolerat på kallvind men halvisolerat i uppvärmda utrymmen? Borde inte huset må bäst av lite spillvärme??
Eller har det att göra med att säkerhetsavståndet till brännbart blir dubbelt på halvisolerat mot helisolerat? Hålet i taket måste ha 20 cm större diameter än själva skorstenen på halvisolerat mot 10 cm på helisolerat. Och i vårt fall när skorstenen ska följa yttertaket så måste den hänga då 10 cm ifrån taket istället för 5 cm.
 
Tror det är som du säger med håltagningen, det blir ju smäckrare med mindre hål.
 
Vi får se vad skorstensfejarna säger - kommer på tisdag för konsultation!
Jag blev ju helnojig med mätningen - så inte första 45 vinkeln hamnar mitt i innertaket med mina mätnignar...

Ska passa på och diskutera det där med tjockleken på isoleringar i olika utrymmen samtidigt - grundligt =O)

...och försöka komma ihåg att återge här - vänligen påminn mig om jag missar det!
 
Ju - jag vet att ALLA skorstenmodulsäljare har så - men ingen ger en förklaring VARFÖR?
OM jag gör något vill jag veta VARFÖR jag gör så =O)
 
För att det är så skorstens modulerna är brandklassade och certifierade. Konstigare än så är det inte. Monteringsanvisningen ger inget utrymme för tyckande....
 
....och eftersom det inte är ok med halvisolerat i bjälklaget, det blir helt enkelt för varmt för snabbt och du inte kan köpa en övergång från hel till halvisolerat tror jag, så är det ju inget att grubbla över.
 
MathiasS skrev:
För att det är så skorstens modulerna är brandklassade och certifierade. Konstigare än så är det inte. Monteringsanvisningen ger inget utrymme för tyckande....
Precis så är det,bra förklarat(y)
 
Jag gissar att du har en viss koll i det rummet kaminen står. Uppe på kallvinden har du ingen aning om vad som försiggår och därför måste säkerheten vara högre.
 
Det blir lite värme även med helisolerat på vinden (ljummet) på den skorsten jag har finns det plåt med gälar som ventilerar övergången mellan halv o helisolerat rör,det blir även värme direkt från röret
 
Det är mycket möjligt att det är så som ni säger. Men ... funderar...
Bjälklaget - ett brädgolv i praktiken - hålet (avståndet till brädorna) kan man ju göra hur stort som helst - har jag fel? Vill man vara helt säker så fyller man tumrummet med obrännbar isolering eller obrännbar materia överhuvudtag - eller?
Visst det blir merarbete - men kanske billigare än en helisolerad skorsten OCH man får bieffekten att en halvisolerad skrosten värmer upp på kallvinden så som den gamla skorstenen gjorde innan den blev nermonterad - så som det var tänkt att fungera i en gammal skånelänga då anno 1900.
OBS - inte för att jag tycker att det ÄR det perfekta idag - men då vi saknar resurser att göra om rubbet på huset så får vi försöka efterlikna det ursprungliga med DE resurser vi HAR att tillgå. Samtidigt som jag vill tänka på allt... varför jag ställer frågan här.
 
Det är klart du kan hitta lösningar sådana att huset inte brinner ner, men det spelar ingen som helst roll för det är ändå inte tillåtet. Det är inte du eller ens sotaren som avgör detta. Det ENDA som sotaren ska göra vid en besiktning (förutom täthetskontroll etc) är att verifiera att du följt monteringsanvisningen. Har du inte det blir det avslag även om ni är säkra på att det inte kan brinna. Så, det spelar ingen roll vad som funkar i praktiken och vad som vore bra för huset, det är ändå inte ok om detta alternativ inte finns i din skorstens monteringsanvisning.
 
Klart det går att göra jättestora hål i om inte bjälkar o sparrar är i vägen o den risken är ganska stor
 
  • Gilla
Torjack
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.