Som rubriken lyder kan man göra så? Jag har en gräsmatta som är sådd och den är i dålig skick. På vissa ställe växer gräs på andra inte plus att marken är ojämn. Det jag tänkte göra är följande. Steg 1. rensa ogräs steg2. klippa gräset så kort det går med gräsklipparen, steg 3. därefter skulle jag jämna ut allt som måste jämnas med nytt jord steg 4. Hyra en sån plattare(vet inte vad det heter) man fyller med vatten och jag skulle platta till det ordentligt. Steg 4. Rensa ogräs vid flera omgångar och steg 5 rulla ny gräsmatta. Vilken tid på året kan man rulla nu gräsmatta?? Vad tycker ni .
 
är det inte enklare att fylla ut ojämnheterna med lite jord och slänga på lite mer frö till hösten?
 
Grejen är att jag har två små barn som springer runt. Det var dem som dödade gräsmattan:) tänkte att det går snabbare med färdigt gräsmatta.
 
Även med dom bästa förutsättningarna (bra underlag bra väder och vatten ) så skall man överhuvudtaget inte gå eller använda en utrullad gräsmatta på minst 2 veckor men det tar förmodligen en hel sommar innan den tål lek och bus.
 
Padda på jord är väl ingen höjdare, dels går det ju knappt köra på jord sen vill ju gräset inte ha så kompakt jord.
 
Stefan N skrev:
Padda på jord är väl ingen höjdare, dels går det ju knappt köra på jord sen vill ju gräset inte ha så kompakt jord.
Nja, när TS säger "plattare man fyller med vatten" menar han nog en trädgårdsvält..?
 
Gallervält har jag sett den kallas.
Jag ångrar att jag inte hyrde en sån när jag gjorde ny gräsmatta i ett hörn av trädgården. Kan ju gå loss på Max ett par hundringar, men nu får man gå och kratta ut dressjord istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.