Hej
Jag ska gjuta en bänkskiva till Utekök som kommer att vara 4m lång, 90cm bred och 4,5cm tjock.
Jag har tänkt använda armeringsjärn och finbetong från byggmax. I själva betongen har jag tänkt ha glasbitar från vinflaskor och aluminium flis. Någon som har erfarenhet av att blanda glasbitar och/eller aluminiumflis i finbetong?
Tack på förhand
 
Det går nog bra men jag är lite tveksam till att du kommer se dom. De måste verkligen ligga i ytan för att synas
 
  • Gilla
Solle1980 och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det går nog bra men jag är lite tveksam till att du kommer se dom. De måste verkligen ligga i ytan för att synas
Tack för återkopplingen Johannes.

Jag tänkte lägga aluminiumflis och glasbitarna i botten när jag gjuter och därefter vänder jag på skivan som jag då har tänkt slipa 1 mm. Går det att slipa eller kommer glasbitarna eller aluminiumflis lossna?
 
Vill minnas att någon här på forumet gjutit in både glas och aluminiumringar (eller annan metall) i en bänkskiva.

Sökte lite snabbt men hittade inte.
 
Klart det finns risk att dom lossnar, ta det försiktigt när du slipar så går det nog bra, några små bitar kommer nog lossna oavsett
 
  • Gilla
Solle1980
  • Laddar…
Casaloco
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Casaloco Casaloco skrev:
Du tänker kanske på denna? [länk]
Tack Casaloco! Nu undrar jag om det kommer bli lika fint utan färgpigment? :) Det tillkommer en ca 1-2 tusen kronor om jag ska ha färgpigment, ska fundera om det är värt det.
 
Casaloco Casaloco skrev:
Du tänker kanske på denna? [länk]
Okej, då fanns det två projekt, det var nog det jag tänkte med glasbitarna, men det fanns en med ingjutna ringar och RFID-taggar.
 
Casaloco
13th Marine 13th Marine skrev:
Hittade!
[länk]
Häftigt projekt
 
  • Gilla
Solle1980
  • Laddar…
Verkligen, jag blev lite sugen på att gjuta!
 
Casaloco Casaloco skrev:
Häftigt projekt
Wow, Verkligen fint resultat, behöver nog göra det svart eller utan färgpigment för uteköket annars syns minsta lilla smuts, anatar jag.
 
Hej
Tänkte ge en kort återkoppling om hur det gick med mitt projekt.
1. Bänkskivan blev 5 meter lång så jag fick dela bänkskivan i två delar för smidigare hantering.
2. Använd inte Aluminium i betong/cement. Aluminium reagerar med cement och det bildas bubblor, betongen kokar som en lava.
Rekommenderar att använda Cement istället för betong och som ballast kan man använda dekorsten och krossade vinflaskor. :)

Lycka till.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.