Hej

Jag vet att man brukar ha frysbox om man vill ha i garaget.
Men vi har idag en hel frys och en hel kyl, men vill hädanefter bara ha en, alltså kyl uppe och frys nere för vi vill ha luftigare.
Tänkte då att istället för att slänga frysen så kunde man satt den i garaget. det spelar väl ingen roll om man har frysbox el vanlig frys? Där är värme i garaget ifall det påverkar.
Så vad säger ni, funkar det att göra så?
 
T
Förstår inte riktigt vad du menar, varför skulle inte det funka. Har själv en frys ståendes ute i förrådet och där är ingen värme.......
 
tank77 skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar, varför skulle inte det funka. Har själv en frys ståendes ute i förrådet och där är ingen värme.......
ja det var väl en dum fråga,..sorry.. men blev helt plötsligt så osäker då alla har frysboxar i garaget och inte vanlig frys. Men tack för svaret.
 
Frysbox eller skåp spelar nog ingen roll. Vi hade först ett gammalt skåp i källaren som vi sedan bytte mot en box. Båda har fungerat för oss.

Dock tror jag att ni kanske kommer att sakna ett fullstort kylskåp däruppe, men å andra sidan anpassar man sig. Kanske har ni även ett bra skafferi eller en matkällare.
 
dalle skrev:
Frysbox eller skåp spelar nog ingen roll. Vi hade först ett gammalt skåp i källaren som vi sedan bytte mot en box. Båda har fungerat för oss.

Dock tror jag att ni kanske kommer att sakna ett fullstort kylskåp däruppe, men å andra sidan anpassar man sig. Kanske har ni även ett bra skafferi eller en matkällare.

hahah nej vi kommer inte sakna kylen, vi är mest sura över att alla dessa enkelskåp har stor kyl del och mindre frysdel el lika. Varför har ingen pytte kyl och stor frys?!
Vi har knappt nåt i kylen, kanske smör och ost och nåt annat plock, men den är nästan alltid tom *L* Enda gången den behövs är om man har kalas. Men jag kan ju sätta kylen oxå i garaget så kan man använda den oxå då isf.
 
Mormor, som är 96, har haft frysskåp och frysbox i källaren i garaget så länge jag minns, jag är 40. Så minst 35 år borde hon haft det där. Glädjen som barn var att man fick gröna päronsoda av morfar, de stod i kylskåpet i källaren. Nu är både grön päronsoda, morfar och kylskåpet borta. Slutsaten är att frys håller bättre än att ha kylskåp i garaget!  :cool:
 
Det kommr säkert att funka.

Det brukar finnas en nedre temp gräns för att en frys skall fungera, typ +10 gradr eller så.
 
hempularen skrev:
Det kommr säkert att funka.

Det brukar finnas en nedre temp gräns för att en frys skall fungera, typ +10 gradr eller så.
Å andra sidan borde ju frysen bidra till värmen lite i garaget. :)
 
Mina päron har en stor frysbox uppe på höskullen.
Det brukar liggalite yrsnö på den ibland..

Med andra ord kan du ha den precis var du vill.
 
Tack för hjälpen allihop :)
 
Nyare frysar med annat köldmedel än tidigare klarar inte att stå kallt till, så att säga att man kan ställa den varsomhelst är inte rätt.
 
Kurtivan skrev:
Nyare frysar med annat köldmedel än tidigare klarar inte att stå kallt till, så att säga att man kan ställa den varsomhelst är inte rätt.
Men hur märker man om det inte kulle funka. Lägger den bara av då el?
 
vi är mest sura över att alla dessa enkelskåp har stor kyl del och mindre frysdel el lika. Varför har ingen pytte kyl och stor frys?!
Jag upplever samma problem (tänker ha stora frysen i källaren utanför matkällaren istället för i köket). Men jag har spanat in en Bosch som är stor _och_ har frysfack.
http://www.bosch-hushall.com/pdf/pdf_end_folder/KIL38A40_SE_SV.pdf

Den ska jag köpa :)

/pinebar

 
Kurtivan skrev:
Nyare frysar med annat köldmedel än tidigare klarar inte att stå kallt till, så att säga att man kan ställa den varsomhelst är inte rätt.
Hur ny är en "nyare"? Den jag pratar om är inte mer än max tio år gammal.
 
Hemmakatten
Man får gå in på den tekniska beskrivningen till varje frys för att se vilken lägsta omgivande temperatur den klarar. Vi har haft samma problem för nåt år sedan och det visade sig då att det kan vara stora skillnader mellan både olika märken men också mellan frys och frys från samma tillverkare. Överlag så verkar frysboxar klara lägre omgivande temperaturer än frysskåp. Dessutom är det inte alltid lägsta rumstemperatur stås angiven, så får man ringa tillverkaren och fråga. kundtjänsten brukar oftast stå frågande och man hamnar till slut hos den tekniska avdelningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.