Om man ska totalrenovera sin lägenhet och fixa nya strömbrytare, etc är det möjligt att ha två knappar låt säga en i hallen och en i sovrummet som släcker alla lampor? (Lite som på hotell, men helst inga smarta funktioner bla bla... vill det ska vara enkelt).

Eller är ett sånt jobb så omfattande för en elektriker att det kostar mer än vad det smakar?
 
  • Gilla
Matgu
  • Laddar…
Ja det går bra. Vi har så, med Plejd. Alla knappar som det sitter en Plejd-puck bakom styrs då av en och samma knapp/strömbrytare.

Fast vi har inte någon extra strömbrytare för allt, utan när vi dubbelklickar på den i hallen tänder/släcker den alla lampor.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
^^ Men då har du ju missat "men helst inga smarta funktioner bla bla... vill det ska vara enkelt".
Tror inte att det är lämpligt att förlägga en strömbrytare i hallen som ska kunna släcka allt med annat än att du har ditt proppskåpet där =)
Men "smarta lösningar" behöver inte vara krångliga en annan är ju att använda sig av Philips Hue lampor då detta inte ställer några krav på elinstallationen. Och även funkar om du kopplar en golvlampa till uttag. (Dock igen en 'smart' lösning men det är verkligen inte svårt att komma igång med de vanliga lösningarna).
 
  • Gilla
Knorrmannen
  • Laddar…
Okej vi kan installera någon smart lösning, vill helst det sitter bakom strömbrytaren så jag har friheten att ha vilken glödlampa och lampa som helst.

Men kan den känna av isåfall vilka lampor är tända och endast släcka dessa? Man vill liksom inte att knappen släcker allt som är tändt och tänder allt som är släckt... förstår ni hur jag menar?
 
MultiMan
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Om man ska totalrenovera sin lägenhet och fixa nya strömbrytare, etc är det möjligt att ha två knappar låt säga en i hallen och en i sovrummet som släcker alla lampor? (Lite som på hotell, men helst inga smarta funktioner bla bla... vill det ska vara enkelt).

Eller är ett sånt jobb så omfattande för en elektriker att det kostar mer än vad det smakar?
Det är en ovanlig lösning i bostadsmiljöer och görs gärna i samband med en helt ny produktion eftersom man isåfall kanske förlägger belysningen i en helt egen kanalisation och lägger upp projektet efter just denna brytfunktion. Med det sagt så är det klart möjligt att lösa det med extra tändtrådar och eventuella reläer i elcentralen.

Eftermarknadsalternativ och smarta lösningar blir troligtvis billigare.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Okej vi kan installera någon smart lösning, vill helst det sitter bakom strömbrytaren så jag har friheten att ha vilken glödlampa och lampa som helst.

Men kan den känna av isåfall vilka lampor är tända och endast släcka dessa? Man vill liksom inte att knappen släcker allt som är tändt och tänder allt som är släckt... förstår ni hur jag menar?
Kör med Plejd så behöver du inte byta glödlampor. Ja den släcker allt om du så vill.
 
  • Gilla
Allman
  • Laddar…
E
Det finns och heter KNX.

I annat fall går det med ett relä som bryter berörda grupper via en knapp eller kortläsare.

Inte särskilt vanligt vad jag sett men finns säkert någonstans, är minnet dåligt kan det ju vara plus.
 
  • Gilla
TommyFIN och 1 till
  • Laddar…
Plejd, Z-wave, Zigbee, Shelly.

Du låter som urtypen för en Plejd-användare.

Edit: Din fråga faller lite på "Fast helst inga smarta funktioner" för det du ber om är just en smart funktion.
 
  • Gilla
Baeckman och 1 till
  • Laddar…
Just kravet som tillkommit att du vill att den ska komma ihåg vad den släcker varje gång för att nästa gång tända enbart dessa tror jag blir halvknivit att få till.
 
R
Om man bara behöver kunna tända och släcka lampor med lite enkel logik så behöver lösningen inte vara dyr eller komplicerad. Såvida man inte frågar en elektriker förstås, för då kommer KNX-rekommendationen som ett brev på posten eftersom de börjar se dollartecken framför ögonen.

Det billigaste och enklaste för att komma igång är nog ett gäng TRÅDFRI-ljuskällor från IKEA med tillhörande fjärr. Behöver man lite mer smarthet än av/på och kunna styra via telefon så skaffa även deras gateway för några hundringar. Steget upp därifrån är att titta på fjärrstyrda inbyggnadsreläer och wallplugs av lämpligt märke/protokoll. Betydligt fler möjligheter men också lite högre tröskel att komma igång.
 
  • Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr blir man ju diskvalificerad för att svara och ge tips på den här frågan då jag själv ser mig som elektriker :cry:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
janusz_w och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Tyvärr blir man ju diskvalificerad för att svara och ge tips på den här frågan då jag själv ser mig som elektriker :cry:
Det räcker väl med att du lägger in en disclaimer? ;)
 
  • Gilla
  • Haha
TommyFIN och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
E elmont skrev:
Tyvärr blir man ju diskvalificerad för att svara och ge tips på den här frågan då jag själv ser mig som elektriker :cry:
Nu saknar jag verkligen facebooks omtanke-knapp, men gröna hjärtat är en ok kompromiss.

Nu är det F1 på härliga Imola! :cool:
 
Tror det blir svårt att lösa utan att införa fjärrkontrollerade lampor. Ett enkelt alternativ skulle vara att en brytare via relä i elcentralen bryter de grupper som matar belysningen. Problemet är att dessa grupper med största sannolikhet också matar annan utrustning som är kopplade i vägguttagen. Antagligen vill du inte stoppa router, akvariepump och utrustning som behöver tillsyn efter strömavbrott (klockan i mikron, stereon etc...).

Alternativet är då att brytaren jobbar direkt mot de lampor du vill kunna släcka. Det kan du lösa ganska enkelt genom att använda fjärrkontrollerade ljuskällor i dessa. Du kan välja att behålla befintliga strömbrytare samtidigt för att sköta den normala tändningen och släckningen. Den fjärrstyrda funktionen blir då bara en huvudbrytare som behöver vara på för att lampan ska kunna tändas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.