Hej ny här på forumet!
Är i vedpanne taget o här hittat en begangad solo innova 30. Det jag ska värma upp är bottenplan 130kvm med golvvärme gjuten platta sen på andra plan är det 5st triplex radiatorer så jag behöver inte ha så hög framledningstemperatur samma som till golvvärmen! Ska jag köra med en 3kbm:s tank till detta system man vill ju inte behöva elda o elda när det är lite kallare ute! Kom med lite tankar o åsikter om detta?

//Roolfen
 
Sätt inte in en 3kbm tank dela den på 2 tankar istället jag satte in en på 3kbm ångrar mig i dag
 
Jag använder en 3kbm tank till min SI 30, fungerar fint. Men som alla andra vedeldare, jag skulle vela haft det dubbla :)
 
Jag delar inte Besons uppfattning. Jag har inte saknat den möjligheten, och förstår inte varför den behöver finnas, utifrån mina behov.
Jag värmer mitt hus på 150 m2, via kulvert på 7 m, och elberedare i serie med tankens slinga.
 
Beson
Varför ångrar du dig?
 
johan713s
Hur är det o värma tanken med 30:an då går det på ett ilägg typ vid 0grader ute? O när det är riktigt kallt som idag då måste du elda morgon kväll lr?
 
Fårlåt glömde skriva att jag har solvärmrme på tanken på sommaren så är tanken lite för stor skulle kunnastänga av häften av tanken men tanken ställdes in inna väggen byggdes på pannrumet annars fungerar det bra jag äldar med en atmos 50kw en gång per dygn till 2 fastigheter
 
Jag eldar med en innova 30 mot en 2kbm tank.
3kbm passar nog bra. Du får större flexiblitet ju större tank du har.
När inte huset behöver så mycket värme måste jag vänta tills tanken är under 40 grader innan jag kan lägga in fullt i pannan. Björkved
Tanken kan gärna vara större. Då kanske du kan stoppa in 2 fulla ilägg i tanken.
Se till och isolera tanken väl, Bered varmvatten på ett bra sätt så du får bra skitning i tanken och du får du ett riktigt bra system
 
Andreas Hansson
Ja men vad menar du bered varmvatten på ett bra sätt?
Med värmeväxlare lr vad det heter?
När det är riktigt kallt ute som nu räcker det med att du eldar 1gång per dygn lr måste du ta morgon kväll? Kanske blir bättre om man tar 3kbm tank så är man kanske inte så beroende av att elda på specifika tillfällen utan kan värma upp tanken rejält o sen elda igen typ när den är nere på 50 grader för att man inte fyller tanken på ett helt ilägg?
 
Det räcker med en eldning per dygn. Fast det beror ju på mitt hus förbrukning.
Om du vill ha bra skiktning i tanken skall du enligt mig ha slingor i tanken med en lågt placerad förvärmningsslinga.
Eller en extern platvärmeväxlare.
Du kan kolla in min logg över eldningarna här
 
Ja har aldrig behövt elda mer än en gång per dygn. Är det 0 eller varmare ute räcker varannan dag. Eldar då 1,5 - 2 ilägg. Är det riktigt kallt så eldar jag ungefär samma mängd, fast varje dag.

Det är nog något som är väldigt svårt att översätta mellan olika hus, beroende på förbrukning mm.

Då förstår jag varför behovet fanns att vilja dela, om man har solvärme kanske.

För övrigt använder jag shuntstyrning kompletterad med innegivare, och har ca 20 grader inne. Ingen dygnssänkning.
 
Hei!
Jeg har en Baxi SI 50 LC og 3 kbm tank. Varmer opp ca 150 kvm med hhv gulvvarme og viftekonvektorer. 3 kbm holder til å varme huset i 2 dager, selv om det har vært ned mot -20 grader ute.

For å varme opp 3 kbm fra 35 - 85 grader trenger jeg ca 1,7 ilegg. Fyrer med gammel, men tørr gran. Antar at med bjørk hadde jeg klart meg med 1 ilegg.
 
Andreas Hansson
Är det en plattvärmeväxlare du har till varmvattnet lr på din bild på hur din anläggning ser ut?
 
Hamar
Jag har oxå tittat på en Baxi SI 50 isf får man väl nästan ha en tank på 5kbm om jag inte är helt ute o cyklar om det nu ska bli bekvämt med vedeldning????
 
Roolfen skrev:
Hamar
Jag har oxå tittat på en Baxi SI 50 isf får man väl nästan ha en tank på 5kbm om jag inte är helt ute o cyklar om det nu ska bli bekvämt med vedeldning????
Det skiljer väl endast 6-7 tusen mellan en SI 30 och SI 50? Jag skulle inte tveka en sekund att ta en SI 50. Tänk att ibland har man ved av sämre kvalitet också. Hellre för stort vedutrymme än för litet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.