jag undrar om det är någon som vet om man kan ha oljad ek som träfasad ? som alternativ till trendiga ceder eller lärk. Motståndskraft ? Pris ? nackdelar ? snyggt ?

mvh

morgan
 
Japp.
Såg ett hus i Södra Lännersta i Saltsjö-Boo som hade oljad ek som fasad. Såg helt OK ut. Nu har huset en annan färg dock så jag vet inte om de bytit ut fasaden.

mvh
David
 
Oljad ek på fasaden... Säkert jättesnyggt när det är nytt men hur länge är det nytt... och vad kostar det :surprised:

Oljade ekdörrar klarar inte väder och vind utan ständigt underhåll...och knappt då heller föresten. (Lacka dem med Benar istället!) Vill man ha en grånad fasad så verkar lärk vara ett mycket bättre val.
 
kollade på svensktträ siten...

http://www.svenskttra.org/pub/valjatra/s28-31.pdf

Naturligt beständigt trä
När man talar om träslag med hög naturlig beständighet avses i
första hand kärnved av importerade tropiska trädslag som teak,
iroko, robinia och afzelia. Kärnved av ek har bäst naturlig beständighet
av våra inhemska träslag. Kärnved av tall och lärk har endast
något högre beständighet än splintveden men kan i vissa fall, där
risken för rötangrepp är måttlig, ge ett tillfredsställande rötskydd."

här verkar det som om Lärk inte har bättre egenskaper än Ek, ceder har jag inte hittat något om ?

 
Bra parallell med ekdörren. Det blir ett ohyggligt underhåll om det skall se snyggt ut. Glöm!
 
Det är klart att du kan ha ek på fasaden. Dock ska den oljas - inte lackas. Det är ett helvete att skrapa lack den dagen det behöver lackas om- Dock måste det tvättas och oljas en gång per år, men det går ju fort ;D

Mina föräldrar har teak på sin fasad - det var lackat när de köpte huset. Nu är det oljat - efter år av skrapning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.