Hej alla självbyggare.
När man bygger själv är det ju inte alltid så lätt att förutse saker, och jag är god vän av flexibilitet och anpassning.

Men hur mycket kan man anpassa bygglovet ?

Jag har tänkt att göra en tillbyggnad (både +15 kvm + inglasning av 12 kvm altan, så jag tänkte ta och söka bygglov, så tummar jag inte på ev. attefallsutbyggnad i framtiden heller).
Men: Jag har en tanke om att eventuellt, beroende på markbeskaffning, tid och pengar, bygga en liten "dryckeskällare" under utbyggnaden.

Det är helt beroende av hur mycket jobb/tid/pengar det blir dock, och det skulle bara vara kanske 2-3kvm av de 15 som jag gräver ned lite i marken, och bygger upp med lecablock. Resten av grunden är en plintgrund, så det blir som en "större plint" på ett ställe. Exakt var beror lite på hur planlösningen känns.

Hur skall man göra med bygglovet: Kan man rita in"eventuellt" ? Troligen inte.
Skall man då hellre rita in det, och sen bara skippa det (mindre avvikelse?) eller skall man strunta i att rita in det, och sen ändå bygga det (mindre avvikelse?).
 
Lämna in som du tänker att det ska bli, vill ni frångå detta kontakta handläggaren och meddela förändringen samt fråga om det kan redovisas på relationsritning (alltså hur det faktiskt blev). Mindre ändringar är aldrig nåt problem.
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
D Daniel Barnaniel skrev:
Lämna in som du tänker att det ska bli, vill ni frångå detta kontakta handläggaren och meddela förändringen samt fråga om det kan redovisas på relationsritning (alltså hur det faktiskt blev). Mindre ändringar är aldrig nåt problem.
Bra svar.
Jag tolkar det då som att det kanske är bättre att rita in det, och senare ev ta bort det. Eftersom det annars kan bli en fördröjning om man står mitt i bygget och skall vänta på ok/nok från handläggare osv
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Bra svar.
Jag tolkar det då som att det kanske är bättre att rita in det, och senare ev ta bort det. Eftersom det annars kan bli en fördröjning om man står mitt i bygget och skall vänta på ok/nok från handläggare osv
Just så, sök alltså lov för hur det mest sannolikt blir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.