Hejsan!
Helt grön på forumet...

Jag och min sambo flyttade till ett 60-tals hus i augusti 2021 och ska nu börja planera lite vad vi vill göra med allt det gamla som finns i källaren. Vi vill gärna återbruka på olika vis så mycket det går.

I våran tvättstuga står det en gammal tvätt bänk(?) med en diskho och sedan en avställningsyta bredvid. Det är ett underskåp under hon och öppet för en tvättkorg under avställningsytan.

Den är riktigt ful men med lite tvätt och till fix tänkte jag att den kanske går att bygga om till en grill som vi kan ha på våran uteplats som är under tak?
Vi är inga mäster grillare eller kockar och hade ju varit kul att använda den istället för att kasta.

Så min fråga lyder:
Kan man grilla i hon? Klarar plåten att elda i om man tätar den och lägger ett galler uppe på? Eller kan man bygga om den till gasol på något vis?

Bonusfråga:
Hur mycket utrymme behöver det vara mellan själva grillen och tak? Det är ett plast tak över uteplatsen :)

Mottager alla tips och idéer :)
 
Kan nog funka om du borrar upp rejäla hål i botten så att du får bra luftdrag igenom.
Sedan ett gjutjärnsgaller du kan lägga grillkolet/briketterna på med lite avstånd till botten.
Diskbänken kommer antagligen att formförändras med tanke på att det är tunn plåt och höga temperaturer.

/Höghus
 
Föreslår att du bygger ett utekök med diskho och beredningsyta av tvättbänken i stället. Grill plockar du enkelt upp på blocket, för ett par hundralappar eller uppåt beroende på märke och skick, framåt vårkanten. Om du nu inte vill köpa nytt.

Taket behöver du inte oroa dig för så länge du inte hänger upp grillen som en ampel i takbjälkarna. Men vill du återbruka så pass mycket kan du säkert låta den svalna först...
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Kan nog funka om du borrar upp rejäla hål i botten så att du får bra luftdrag igenom.
Sedan ett gjutjärnsgaller du kan lägga grillkolet/briketterna på med lite avstånd till botten.
Diskbänken kommer antagligen att formförändras med tanke på att det är tunn plåt och höga temperaturer.

/Höghus
Just det ja, du har rätt i att den kommer antagligen se helt vriden ut efter 1-3 grillningar, tack för svar
 
ecb182 ecb182 skrev:
Föreslår att du bygger ett utekök med diskho och beredningsyta av tvättbänken i stället. Grill plockar du enkelt upp på blocket, för ett par hundralappar eller uppåt beroende på märke och skick, framåt vårkanten. Om du nu inte vill köpa nytt.

Taket behöver du inte oroa dig för så länge du inte hänger upp grillen som en ampel i takbjälkarna. Men vill du återbruka så pass mycket kan du säkert låta den svalna först...
Blir nog att göra så! Jag var så inne på att allt skulle vara enhetlig och se så "naturligt ut" men det är nog enklast, billigast och minst tidskrävande att göra som du säger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.