Jag håller på att bygga ett badrum i källaren. Jag ska bila upp och byta allt avlopp i rummet, sen fick jag tanken att man kanske skulle ta och bila upp ett hål och fälla ner badkaret i golvet. Går det att bila bort hela plattan och gräva ett hål utan att man äventyrar bärigheten i huset?

Jag hade tänkt att fälla ner badkaret precis intill en yttervägg.
 
Redigerat:
Ska du gräva ner hela karet hamnar avloppet ganska djupt...
 
Borde gå hur bra som helst om du säkrar upp för ytterväggen lika långt ner som du gräver ner ditt badkar, samt tar hand om avloppet på något smart sätt, det finns ju pumpar som kan pumpa upp det till "rätt nivå" om du skulle komma under din avloppsnivå.

Har några bekanta som har en liten pool nergrävd i deras källar, så det fungerar garanterat hur bra som helst med ett badkar också, se bara till så att ytterväggen får den extra stöttning som den behöver.

Det finns något projekt blogg (kommer inte på länken) där de beskriver hur de gör för att gräva ut källaren och säkra upp ytter/innerväggar i källaren. Men i princip så gräver de ut typ 1 meter bred sektion in under ytterväggen och fixar sedan till så de kan gjuta en ny vägg under den befintliga, och så gör det så runt hela väggen, bara det att det tar inte det i följd utan hoppar runt mellan olika väggar för att inte sätta huset.
 
Redigerat:
Tack så mycket det hjälpe mig att gå vidare i mina planer.
 
Detta skulle jag vilja höra lite mer om. Jag vill gräva i källaren men av andra skäl. Ett framtida biorum skulle må bra av att ha ett par kubikmeterstora utrymmen helt under golvnivå.

Att gräva ur golvet 30-50 centimeter ser jag inga problem med, det har jag redan gjort i halva huset. Nu handlar det ev om att gräva mycket djupare än så och sedan gjuta en fortsättning på det nya golvet ner i ett försänkt utrymme.

Jag tror man riskerar att få problem med dräneringen. Detta hål kommer bli den lägsta punkten och ligga långt under husets dränering. Rimligtvis finns det en god chans att vatten samlas här och det är inte bra alls.
 
har samma tankar.
ska bygga ner ett spa ca 70 cm och sänka resten av garagegolvet 30cm så man får lite space i rummet....
måsste dock gräva ner hela avloppet genom hela huset 30cm till för garaget e tillbyggnad utan brun eller avlopp..
funderar på att gjuta en liten fyrkant på ca 3x3 dm med ett djup på 1dm och sätta en dräneringspump där.
e dock lite kluven på om jag ska gumma under spabaljan eller inte. det kan ju vara bra att ha lite luftning genom plattan. vet dock inte heller var dagvatten nivån ligger så får se om det går vägen...
 
Angående hemmabio: ta reda på hur de gjort med Filmstaden i Karlstad, hela den källaren ligger en bra bit under grundvattennivån, i nån sorts balja som är fastkedjad i berggrunden på nåt vis. Givetvis rör det sig lite, så i utrymmet mellan gamla huset och nya huset, utrymningsvägarna där man lämnar biografen är det givetvis stora sprickor i väggarna, men det funkar.

Har ingen aning om hur de lsöt dräningern, med pumpar antar jag?

Lite kuriosa bara apropå MathiasS inlägg.
 
Bygger man nytt är det förstås inga problem att lösa detta. Det är ju bara att gräva ner dräneringen lite djupare från början. Nu antar jag att läget för alla i tråden är lite annorlunda, oavsett om det är badkar eller baslådor som ska grävas ner. Huset står där. Dräneringen ligger på given nivå.

Det man förstås kan göra är att lägga en ny dränering i den del av källaren där man ändå ska gräva, ansluta denna till en pumpbrunn och pumpa bort ev vatten.

Frågan är dock, behövs det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.