Har ingen erfarenhet av snickeri, men garageporten som satt var helt slut så satte desperat dit en lite nyare, då var jag tvungen att bredda, nya portens bredd 2400...

Regel: 195x45

1. Kan de nya reglarna stå mot betongen så som de gör på sista bilderna.
2. Är det ok, att skarva limträt med 2st 195x45 som ligger som överliggare? har även satt en likadan längs med hela längden.
3. Ge synpunkter och hur en fackman skulle gjort,, antar att han skulle satt en helt ny limträ hela vägen ?
 
  • garage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • garage2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • garage3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
26som läst men inget svar...
 
2 och 3: Vad för nytta gör balken nu? Antingen måste balken gå från sida till sida eller så måste skarven vara lika stark som balken borde varit.
 
dels så står både balken och skarven på "karmen" och skarvningen var tajt, om den är lika stark vet jag ej. Därför jag frågar...? :|
 
Jo fast skarven är liksom svaret, om den är lika stark som balken så är det ok och kommer att hålla, om inte så är risken att det går av.

E inte säker på att jag förstår hur Du gjort? ligger det 2 st 45x195 på tvären mot limträbalken? hur är dom fästa i så fall? Eller är det den längsgående 45x195 som håller ihop limträbalken med dom 2? i så fall är den längsgående 45x195 själva skarven alltså? och den som bär upp nya porten. Eller?
 
Vad finns ovanför? Träbjälklag har du nämnt men ligger även takstolar upplagda på den väggen? Är det flera våningsplan?

Ganska dumt att försöka skarva en limträbalk. En balk i den klassen kostar inte många kronor såvida det inte är mycket som den bär och då är det bara ännu dummare...

Informera nästa ägare om detta annars kan det bli föremål för dolt fel.
 
Ja ligger takstolar precis som på bilden. Plattak syns också på bilden. Det är både två stycken mellan regel och balken, och en hel längsgående på spikad inifrån... Detta borde väll hålla ett bra tag eller ska jag göra om å göra rätt? :rolleyes:
 
Är det bara ett fristående garage det handlar om är det väl inte hela världen om det inte är riktigt rätt gjort...
 
Limträbalken bör du byta ut helt. Aldrig bra att skarva en sån
Dina stående 195X45 kan vara ok. De ska dock aldrig ha direkt kontakt mot betong utan ett lager takpapp eller så emellan bör du sätta dit.
Detta för att fukt från betongen inte ska gå in i träet och ställa till det på sikt.

Det jag inte kan berälna åt dig är var och hur lasten från limträet tas ned i konstruktionen under. Det ska ju vara lite styrka på de stolparna som gör det men som sagt.
Jag kan inte det tillräckligt bra för att säga nått mer.
 
jag vet inte hur du har skarvat för det skriver du inte och det går inte heller att se så hur har du gjort det ?

och är limträbalken en del av bärande takkonstruktion eller är den bara för att hålla porten ?

men Jag skulle aldrig skarva en balk som är där av en anledning så är måtten på balken 90x195 så skulle jag byta ut den mot två 45x195 k24/c24 virke och det kan vara bra att veta om vad du har för CC mått mellan resten av takbalkarna och vad den beräknade snölasten är och hur långa är det mellan väggarna som dom ligger på så går det snabbt att räkna fram vad som krävs

(det ser ut att vara inte allt för långt så rent generellt så tycker jag det borde räcka med 60cm CC och då vill du ha lite extra så dubbla 45x195 K24 ska räcka)

och man kan köra med syllpapp men det är typ samma sak som tjärpapp men smalare som du lägger under trät mot betongen så inte fukten kryper upp i trät och sen bultar du fast med expander genom den liggande regeln som du ställer de stående på

sen framgår inte om du bräddat hela garaget eller bara porten men det verkar som du bara bräddat för porten ?
 
För att förstärka en skarv som den här kan du göra ett förband med exempelvis plywood. Du tar två remsor plywood som är lika breda som balkarna är höga och lägger på sidorna så att plywooden hamnar på högkant. Sedan limmar du med exempelvis PU-lim och skruvar fast skivan i balkarna. Det gör långt mer nytta för att förstärka skarven än den underliggande regeln som nu ligger där.

Fast mest rätt ät att byta ut hela limträbalken. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.