Lekstuga i rött och vitt med sadeltak vid vattnet, potentiell ombyggnad till bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Litet bastuhus med träpanel och skorsten på brygga vid sjö, exempel på tänkt ombyggnad av lekstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Familjen har en gediget byggd lekstuga vid en sommarstuga i Mellansverige med ett väldigt fint läge. Stugan har invändiga måtten 2 x 1,45 meter. Barnen är stora nu och suget efter bastu är större än nya barn.

Tomten ligger trassligt till så att lyfta in en bastustuga skulle bli krångligt. Samma sak när d gäller att bli av med lekstugan. Bygga helt nytt i lösvirke känns som ett lite för stort projekt för en amatör som mig.

Har börjat fundera på om det går att använda lekstugan med vissa modifieringar och göra om den till en mindre bastu. Förmodligen skulle d bli en el-bastu för att slippa kostnader kring stranskyddsdispens och bygganmälan mm.

Så här är min tanke. Skulle gärna få lite input om det är möjligt att göra så här annars får bastandet skjutas upp på obestämd tid helt enkelt.

Om man skulle sopa av taket så är väggarna ca 1.40 höga.

Om man då skulle regla upp en ny och högre kortsida mot sjön med dörr och fönster och sen höja bakre kortsidan (där verandan står idag) med att helt enkelt bygga upp med ett antal reglar så den når höjden 2 m. (Alternativt regla om den väggen också).

Skulle man då kunna slänga upp tre takreglar med råspont och papp så man får ett pulpettak istället. Sen får man såklart panela dit där ser det saknas och bygga om insidan.

Mest nyfiken på om konstruktionen håller, det estetiska får jag lösa på nåt bra sätt. Regelverket i stugan är idag 45x70 tror jag.

Bifogar en bild på lekstugan samt ett exempel på en bastu som har ungefär samma mått och utseende som jag tänkt mig.

Tacksam för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.