Hej
Jag har en köksfläkt med självdrag. Innan matoset sugs ut så filtreras det genom ett skumgummifilter som hålls på plats av en plastram med massa stora hål i.
Filtret är cirka 30x40 cm stort och max 1 cm tjockt.
Jag har letat efter filter på tretti.se, elgiganten.se, jula.se, mm.

Men sen så såg jag på min lokala tygaffär att de hade skumgummi (som man använder i stolsdynor) som är i ungefär rätt tjocklek. Kan man köpa en sån rulle och klippa till ett filter i rätt storlek och sen klämma fast den i ramen?

Jag har en kompis som också behöver ett nytt, fast hans skumgummifilter är runt.

Vad händer om man bara skippar filtret helt?
Vad är detta filter bra till egentligen?

Tack!
 
Jag tror man har fettfiltret i fläkten för att inte få upp allt fett i fläktkanalen. Det härsknar väl där och luktar illa efter ett par år. Jag har aldrig sett fettfilter i skumgummi utan bara i rostfritt eller möjligen aluminium. Finessen med dessa är att de går att tvätta och inte brinner lika lätt som plast.

Brandrisken kan vara en orsak att fundera på vad man har i sin köksfläkt. Olja blir väl lätt närmare 200 grader och det är illa om filtret inte tål detta.
 
Jag köpte ett filter på ELON som jag klippte till för att passa. Det var knappt några pengar alls det rörde sig om och det funkar bra.

MVH

Anders
 
På en annan hemsida står det att ovanstående fläkt har ett "polyesterfilter"
Och det skumgummi jag pratar om heter oxå polyester. Men betyder det att det är samma?
Betyder inte polyester bara "gjort av olja".
 
AndHay skrev:
Jag köpte ett filter på ELON som jag klippte till för att passa. Det var knappt några pengar alls det rörde sig om och det funkar bra.

MVH

Anders
Jag kan inte hitta det på deras hemsida.
Frågade du i butiken bara?
 
Vi var inne i ett annat ärende då jag kom ihåg att vårat var dåligt. Jag frågade och dom hämtade.

MVH

Anders
 
Det är skillnad på äpplen och päron, likaså är det skillnad på olika typer av skumgummi. Den i panduro-länken är troligtvis väldigt tät i sin struktur, vilket kan innebära att din fläkt inte ens orkar suga genom den. Troligtvis är skumgummit i fläktfiltret av en något "luftigare" variant och det är inte heller omöjligt att det är lite mer motståndskraftigt mot värme/brand också.

Och som ägare till en veteranbil med tendens till förgasarbrand efter motortvätt (och ett luftfilter i skumgummi) kan jag säga att diskunderlägg är också skumgummi - men definitivt inte gjort för värmen som utvecklas av en motor och har fel densitet för motorn som suger så starkt att den knycklar ihop diskunderlägget.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vad är det för fläkt du har?
 
raveper skrev:
Det är väl bara att välja...

[länk]
Detta är kolfilter, och min modell finns inte med.
 
Ang tätheten. Jag har testat att täcka min mun med skumgummit och då så kan jag andas hur bra som helst.
Frågan är hur det blir när det blir fuktigt och varmt.

Jag har hittat en hemsida som har mina filter:
http://www.hushallsservice.nu/Butiken/modules.php?name=Shop&op=viewproduct&catid=26&id=69
http://www.hushallsservice.nu/Butiken/modules.php?name=Shop&op=viewproduct&catid=26&id=70

Men det blir 79+59 för filtren och 60+75 i frakt och hantering.
Kan ju kolla i butik så slipper jag ju frakt och postförskott.

Men jag gillar tanken på att inte behöva tvätta filtret utan att köpa en rulle med billigt polyesterfilter som man kan slänga när det blir för flottigt.
 
Gå in på vilken Elon butik som helst så finns det i lager. Det är Gameo som säljer sådant. Dom har allt inom köksfläkt samt dammsugarpåsar.
 
Verkar blivit uppköpta av hanestrom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.