Vi har börjat titta på ett hus som är väldigt intressant.
Det är besiktigat av Antcimex och de har påpekat att en ytterligare utredning bör göras på grund av lite fukt.

Det ligger nu ett bud på huset och mäklaren berättade att ett annat par har bokat tid med antcimex för besiktningen. Nu till min fråga, kan man gå ihop med det paret som har bokat tid och dela på kostnaden för besiktningen?
Det måste väl ligga i bådas intresse att få det lite billigare, eller?

Är det någon som vet hur detta fungerar? :confused:
 
Det borde väl inte vara något problem. är väl ett bra sätt att spara några kronor
 
Ni måste i så fall ordna på något sätt så att den som i slutänden köper huset får stå som beställare på besiktningsprotokollet. För det är bara beställaren som kan reklamera besiktningen ifall det visar sig att besiktningsmannen har missat något som han borde ha upptäckt.
 
Kan man ändra det i efterhand?
Eller kan man göra så att man inte får det "riktiga" besiktningspappret innan det är bestämt vem som får huset, utan man får bara en tillfällig men att det står samma sak i det?

Tack vad snälla ni är som svarar då jag håller på att bli tokig av alla mina funderingar kring allt.
 
Thomas59
Varför ska ni dela på besiktningskostnaden? Känns det dyrt med ytterligare besiktning kanske själva huset är för dyrt.

Själv skulle jag nog tacka nej till att dela kostnaden om jag var den "andra" spekulanten. Bara frågan gör att jag misstänker att ni ligger på gränsen till vad ni klarar av.

Det är ju inget knytkalas vi pratar om utan ni KONKURRERAR med en annan potentiell köpare. Att visa svaghet (=snälla kan vi dela på kostnaden!) är inte särskilt bra taktik.

Jag har aldrig använt Anticimex av det skälet att dom har för låga krav på sina besiktningsmän och ett allmänt dåligt rykte. Vore jag i era skor skulle jag anlita en annan besiktningsfirma.

Ni skriver inget om det men kan det vara så att den redan gjorda Anticimexbesiktningen är föranledd av en dolda felförsäkring? I så fall kan en varning utfärdas. Dolda felförsäkringen är enbart en nackdel för er. De enda parterna som försäkringen är positiv för är mäklaren och försäkringsbolaget som tjänar pengar på att säljaren tecknar den.

Sök gärna på forumet, det finns många vittnesmål om hur illa det är ställt med Anticimex och dolda felförsäkringar i synnerhet.
 
Jag har aldrig använt Anticimex av det skälet att dom har för låga krav på sina besiktningsmän och ett allmänt dåligt rykte. Vore jag i era skor skulle jag anlita en annan besiktningsfirma.

Ärligt talat, har kollat runt på forumet en längre tid och uppmärksammat att du fullkomligen spyr galla över Anticimex och MC Donalds. Hur kan du göra detta om du inte har anlitat detta företag någon gång. Hur vet du vad Anticimex har för krav på sina besmän/kvinnor. Bara en undran.
 
Thomas59
andymannen skrev:
Jag har aldrig använt Anticimex av det skälet att dom har för låga krav på sina besiktningsmän och ett allmänt dåligt rykte. Vore jag i era skor skulle jag anlita en annan besiktningsfirma.

Ärligt talat, har kollat runt på forumet en längre tid och uppmärksammat att du fullkomligen spyr galla över Anticimex och MC Donalds. Hur kan du göra detta om du inte har anlitat detta företag någon gång. Hur vet du vad Anticimex har för krav på sina besmän/kvinnor. Bara en undran.
ANDYMANNEN Använd Citatfunktionen så är det lättare att se om du citerar någon.

Anticimex har helt enkelt dåligt rykte bland professionella besiktningsmän pga att AC ställer låga krav på besiktningsmännens kompetens men ok, dom är ju konkurrenter så det kanske man får ta med en nypa salt och det är inte enbart det jag bygger min åsikt på. Har även fått direkt insyn i deras arbete via kunder till mig (privatpersoner som anlitat AC) och den bilden är inte heller positiv..

Anticimex är klart överrepresenterade vad gäller klagomål hos Finansinspektionen, Allmänna Reklamationsnämnden och konsumentvägledarna och Finansinspektionen inledde en granskning pga detta. Har inte koll på om granskningen är klar men det ska ganska mycket till innan FI inleder en granskning. Sverker på PLUS har tagit upp frågan också. Tycka vad man vill om honom men han är nog inte helt ute och cyklar

Det finns i tillägg till detta hur många vittnesmål som helst om Anticimex både vad gäller bristande/slarviga besiktningar som deras Trygghetsavtal som när det gäller visar sig vara allt annat än tryggt.

McDonalds vet jag inte om jag spytt galla över men du vet säkert bättre. Har jag gjort det tar jag tillbaks allt jag sagt och hävdar motsatsen. Äter nog på McD en gång i veckan. Alltid QP+Meny med Cola Ligt utan is och en Cheesburgare. GOTT!
 
Redigerat:
Det är en väldig skillnad på trygghetsavtal och överlåtelsebesiktningar, Visste du att Anticimex har mer bifall än ARN procentuellt sett.
 
andymannen skrev:
Det är en väldig skillnad på trygghetsavtal och överlåtelsebesiktningar, Visste du att Anticimex har mer bifall än ARN procentuellt sett.
Lögn, förbannad lögn och statistik.

På vilket sätt är ovanstående relevant?

Att Anticimex har större andel bifall än cykelhandlare, bilförsäljare och optiker i snitt är väl inte märkvärdigt. Om man ska göra en sådan jämförelse så måste man ju jämföra inom samma bransch. (Jag skulle till och med våga sätta en slant på att alla besiktningsmän har större andel bifall hos ARN än genomsnittet).

Dessutom ska man komma ihåg att bakom varje anmälan står en besviken kund. Att Anticimex sedan får rätt gör knappast kunden mindre besviken.

Som kund gör man nog klokt i att välja den leverantör som har färst andel anmälningar.
 
Thomas59
Det finns ett stort mörkertal då det gäller anmälningar till tex ARN. För varje anmälan finns det ett antal fall som inte anmäls och avslag/bifall beror mycket på hur varje enskilt fall läggs fram av anmälaren. Att Finansinspektionen finner anledning att starta en utredning av Anticimex får man dock beteckna som mycket graverande för AC.

Givetvis finns det ingen absolut sanning vad gäller vem som är bra eller dålig på besiktningar. Det beror ju till stor del på just den personen som besiktigar.

Det är ju självklart så att även mina åsikter är subjektiva och man bör alltid själv söka information och bilda sig en egen uppfattning.
 
Men snälla, svara på fråganistället för att kasta skit på ett företag. Internet är fullt med folk som har favorithatobjekt, och jag tror folk ser det ganska tydligt och filtrerar bort...
 
Mikael_L
Annars kan ni gå in i budgivning utan extra besiktning och sen se till att ni har en möjlighet att häva köpet ifall fördjupad undersökning visar på ett i förväg bestämt mått på skador eller extrakostnader.
Men säljarna kan givetvis vara mer sugna på att sälja till köpare utan förbehåll, och kan därmed välja näst högsta budet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.