Jag hade tänkt förvara kubikvis med både ved och pellets i pannrummet (som är en separat byggnad).

Finns det regler för hur det ska se ut ur brandsynpunkt?

Får man ha ved- eller pelletsförråd nära pannan? Det blir ju en kortare pelletsskruv och kortare sträcka att kånka fram veden ju tätare det blir men tillåter myndeigheterna det?

Blir pannan så varm så den kan sätta eld på saker?

/P
 
Jag vet inte hur mycket man får ha men om man tänker sig att det av någon anldning börjar brinna i pannrummet (glöd i askan man rakat ut, nånting brännbart som ramlat mot eldstadsluckan e.dyl, det är iaf brand i pannan) så kanske det inte är så lämpligt att ha 10 kubik ved i pannrummet och framförallt inte dikt mot pannan eller några rökrör. En lösning man kan tänka sig är att dela pannrummet med gips och stålreglar så en brand i pannrummet kan hålla sig där 30 minuter innan det når vedförrådet.

Rätta mig om jag har fel men ska inte pannrummet hålla EI 30, dvs 30 minuters brand innan det sprider sig till resten av huset?? Pannrummet skall iaf vara egen brandcell.

Edit: Såg i efterhand att pannrummet är ett eget hus så en eventuell brand sprider sig knappast till resten av DET huset.
 
Man ska inte förvara något brännbart inom en meter från pannan. Det ska alltså vara tomt en meter ut från pannan.

En sak som kan vara värt att tänka på om byggnaden med pannrum är i närheten av boningshuset är att det blir oerhört hett när stora mängder torr ved brinner. Om du förvarar stora mängder ved och pellets så kan det alltså sprida sig till andra byggnader även om de inte är sammanbyggda. Risken är såklart mindre än om du har pannrummet i boningshuset, men jag ville bara påpeka att man inte helt kan strunta i brandsäkerheten bara för att man har en separat byggnad.
 
Hur mycket pellets krävs det innan dammet från pelletsen ger explosionsrisk?
 
charta77 skrev:
Hur mycket pellets krävs det innan dammet från pelletsen ger explosionsrisk?
Risken beror rimligtvis mer på pelletskvalitet och hantering än mängd, det finns ingen automatiskt säker eller osäker mängd. För explosion i "biologiska" pulver, mjöl, pelletsdamm, osv krävs det ett tillräckligt tätt och finkorningt dammoln och en tändkälla tex statisk elektricitet. Jag skulle gissa att man i praktiken först behöver kolla det noga när man blåser bulkpellets till en silo eftersom man då får damm i luften och flödet kan ge statisk elektricitet. Jag har svårt att tänka mig att en liten skruv till en liten panna skulle ge något farligt dammoln så risken är nog väldigt liten. Vore den stor borde det nu ha smällt tillräckligt ofta för att vi skulle ha hört talas om det på samma sätt som för stora oljepannor som tänder för sent.
 
Vi har pannrum i inredd källare, 3x4 meter, 200kg pellets förråd 1m från pannan, 180 säckar pellets a 16kg 1m mittemot pannan. Trädörr till rummet.

Sotaren hade inget att invända mot något av det.



 
Har bulkförråd på 13,5 m3 80 cm från pannan inga problem..
Enkompis byggde sitt veckoförråd av mineritskiva direkt mot pannan o inget av dessa byggnationer hade sotarn några synpunkter på..
 
Magnus_Redin skrev:
Risken beror rimligtvis mer på pelletskvalitet och hantering än mängd, det finns ingen automatiskt säker eller osäker mängd. För explosion i "biologiska" pulver, mjöl, pelletsdamm, osv krävs det ett tillräckligt tätt och finkorningt dammoln och en tändkälla tex statisk elektricitet. Jag skulle gissa att man i praktiken först behöver kolla det noga när man blåser bulkpellets till en silo eftersom man då får damm i luften och flödet kan ge statisk elektricitet. Jag har svårt att tänka mig att en liten skruv till en liten panna skulle ge något farligt dammoln så risken är nog väldigt liten. Vore den stor borde det nu ha smällt tillräckligt ofta för att vi skulle ha hört talas om det på samma sätt som för stora oljepannor som tänder för sent.

Vad bra tack.

Hittade lite mer information här. Det var länge sedan jag läste om det, men det var också någon risk vid bulktransporter och dammexplosion. Att det skulle vara tätt och ingen möjlighet till statiskt elektricitet.

Just detta stog det inget om i länken men citerar det jag hittade. Men det står inget om just mängden utifall det finns någon gräns innan risken blir påtaglig.

"- Låt inte pellets komma i beröring med plast. Statisk elektricitet kan då uppstå och
orsaka dammexplosion. När du hanterar pellets skall du alltså inte använda plasthinkar, plastskopor och inte sätta upp plastskivor för att dämpa pelletsens hastighet vid inblåsning från bulkbilen."



http://www.pelletsbranschen.se/liti...e.asp?Page=1&IncPage=35&Destination=4
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.