Vi köpte för 2 år sedan en tomt med ett obebott gammalt hus på. Det fanns en brunn i okänt skick på tomten som enligt säljarens uppgifter tidigare gett bra med vatten.

Huset revs och vårt nya hem ska byggas inom kort. För att spola brunnen kontaktade jag ett företag. När de tittade på brunnen så konstaterade de att det är en borrad brunn i en hand-grävd brunn. Ett problem verkade dock vara att det är ett plaströr intryckt i foderröret. Eftersom det är ett plaströr där så har det troligtvis varit problem tidigare med ytligt vatten som läckt in eller liknande.

Deras rekommendation är att vi borrar ett nytt hål och startar om.

Vad jag undrar är - baserat på bilderna nedan, verkar det logiskt? Är det bättre att börja på en ny kula och strunta i den gamla brunnen? De vill ha 33 000 kr för spolning + pump inkl installation på den gamla brunnen. Skulle det inte gå att använda brunnen blir det en förlust på 13 000 kr totalt. (11 000 kr för spolningen samt 2 000 kr för pump installation. Själva pumpen går att återanvända i nya borrhålet)

Om vi däremot väljer att borra en ny brunn, vad händer med den gamla brunnen om vi låter den stå eller gräver igen? Om det är som de säger att brunnen ev. läcker in regnvatten, förorenar inte brunnen då grundvattnet? Jag tänker att förorenat vatten läcker in i borrhålet som i sin tur åker ner i grundvattnet. När vi + grannar sedan pumpar upp vatten så får vi med oss dessa föroreningar..
 
  • Gammal brunn med mossa på lock, plaströr inuti och löv omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En handgrävd brunn med ett svart plaströr och metallfoderrör synliga ovan vattennivån, tecken på tidigare reparationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Foderröret i stål är borrat till berget att det tränger ner ytligt vatten i borrhålet är ganska klart bara man ser ner i brunnen. På bilden
Brunnens funktion var nog att vara en servicebrunn för borrhålet skapa ett frostfritt utrymme där slangarna
Vinklades ner
Min granne har samma problem blöta höstar .samma konstruktion.får lägga en dränkpump i brunnen för slippa regnvatten i dricksvattet när vattnet stiger på gräsmattan.
Om borrhålet ger vatten varför borra nytt??
Det som behöver göras är att täta brunnen i botten gjuta ett golv så inget vatten tränger in . Samt runt slangarna i väggen .
ytvatten kommer alltid att tränga ner i borrhålet/täkten om man inte väjer att täta.
Fyll botten över ytvattennivån gjut ett tätt golv passa på nu när det är torrsommar, jag skulle fylla med stenar ,singel makadam lägga en plast,gjuta och primer på brunnsringen så det blir tätt kanske 2 lager golv för verkligen riktigt få tätt .
Kostar mer om man lejer mindre om man gör det själv.
Byta pump, är den dålig? Väljer man ny dränkpump kan man dra elkabel i en av slangarna .
Sen borra en ny brunn närmare huset?? Men tränger vattnet in runt foderröret in i täkten är det nog bara gjuta igen borrhålet på Brunnsborrarens inrådan tyvärr
 
Redigerat:
Grundvatten är för det mesta regnvatten. "Det som tränger ner" i den gamla brunnen renas ju genom marken hur skulle det annars fungera.

Protte
 
R
Det är en ejektorpump du har i dag , tycker det ser som att rören sitter djupt och svära att komma åt .
Sen beror det på hur långt ner dom fodrat med plaströret , är det någon som vet det , troligtvis en röris
eller brunnsfirma . försök att få fram uppgifter på det
Kolla , in om den finns i SGU registeret där finns en hel del uppgifter som djup och foderrörets längd
apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.