Hej,
Är det möjligt att flytta ut en "3 hål i väggen"-kontakt med hjälp av påbyggnadsringar/förhöjningsringar?
Jag har byggt en ny innervägg framför den riktiga väggen. Jag skulle behöva förflytta dosa ca 6,5 cm ut.
Jag vet inte om jag har kabel till det, men jag hoppas det: Jag har inte vågat skruva ut något där än eftersom jag är rädd för att sabba någon signal.
Alternativt att jag köper en till "3 hål i väggen"-kontakt och sätter den framför den första kontakten och förlänger de tre kablarna några centimeter däremellan?
Trippeluttag installerat i en försänkt väggdosa bakom en ny innervägg med synliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför har du ett stort rektangulärt hål i gipsskivan framför uttaget?
Locket på antennuttagen kan du lossa utan att påverka något.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Varför har du ett stort rektangulärt hål i gipsskivan framför uttaget?
Locket på antennuttagen kan du lossa utan att påverka något.
Jag kunde ju inte bara gömma uttaget bakom väggen.
Att man kan ta av själva locket löser tyvärr inte mitt problem som jag har.
 
Redigerat:
Ett antennuttag är det du har där. Antingen med en kabel in eller med en kabel in och sen en kabel vidare. Om du nu vill flytta ut detta, hur ska du göra med det fyrkantiga hålet du gjort?

Kolla först om det matas vidare från uttaget. Vem äger nätet? Det går ju att skarva ledningarna och sätta ny dosa med infällt antennuttag. Det enklaste ä då att sätta Inspektionslucka där du sågat upp och ha skarvarna åtkomliga där. Enklast är att be nätägaren om hjälp med detta.
 
J Johan456 skrev:
Ett antennuttag är det du har där. Antingen med en kabel in eller med en kabel in och sen en kabel vidare. Om du nu vill flytta ut detta, hur ska du göra med det fyrkantiga hålet du gjort?

Kolla först om det matas vidare från uttaget. Vem äger nätet? Det går ju att skarva ledningarna och sätta ny dosa med infällt antennuttag. Det enklaste ä då att sätta Inspektionslucka där du sågat upp och ha skarvarna åtkomliga där. Enklast är att be nätägaren om hjälp med detta.
Jag vet inte om jag får öppna antennuttaget. Jag kanske skulle kunna köpa en till dosa och förlänga ledningarna till den nya dosan. Om ledningarna inte räcker får jag förlänga de på något sätt. Kan man förlänga utan att öppna det gamla antennuttaget?
Jag skulle ju gipsa igen hålet då så att jag bara skulle se det infällda antennuttaget, som det ser ut idag.
 
Nej, du kommer inte åt att skarva kabeln utan att öppna uttaget. Ska du bygga igen det så får du inte påverka funktionen. Det måste fortfarande gå att byta ledningarna. Du får sannolikt inte göra detta själv. Som sagt, vem äger nätet?
 
Om kabeln räcker. Då kan du sätta en ny dosa med botten bortskuren. Här finns inga krav på isolerande dosa. Du behöver bara ha yttre delen av dosan för att sätta fast uttaget b
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Dom befintliga kablarna kommer inte att räcka utan måste skarvas i dosan. Det är troligen två koaxialkablaroch det är inga problem att få till bra skarvar OM man har rätt grejer och vet hur man gör. Du behöver 4 F-kontakter som passar till kabeln och 2 F-honor, några stumpar koaxialkabel.
 
Unikt namn
E Ett_unikt_namn skrev:
Jag vet inte om jag får öppna antennuttaget. Jag kanske skulle kunna köpa en till dosa och förlänga ledningarna till den nya dosan. Om ledningarna inte räcker får jag förlänga de på något sätt. Kan man förlänga utan att öppna det gamla antennuttaget?
Jag skulle ju gipsa igen hålet då så att jag bara skulle se det infällda antennuttaget, som det ser ut idag.
Först, bra namn ;)

Om kabel-TV nätet är i drift borde du vara lite försiktig. De kan vara seriekopplade till alla dina närmsta grannar, och ett avbrott i slingan drabbar alla.

När TV-leverantören behöver jour fixa uttaget pga en "hoppsan" eftersom att en arg granne vill se på rapport så blir det kostsamt, har undertecknad fått erfara :rolleyes:
 
J Johan456 skrev:
Nej, du kommer inte åt att skarva kabeln utan att öppna uttaget. Ska du bygga igen det så får du inte påverka funktionen. Det måste fortfarande gå att byta ledningarna. Du får sannolikt inte göra detta själv. Som sagt, vem äger nätet?
Tror att comhem äger nätet, det var de som satte upp det. Men det var länge sen och jag använder ej uttaget.
 
Som sagt fortsätter det högst troligt till din granne så en viss försiktighet måste iakttagas och vet man inte vad man sysslar med så bör man ta hjälp av någon som kan och inte bara tror att han kan.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Först, bra namn ;)

Om kabel-TV nätet är i drift borde du vara lite försiktig. De kan vara seriekopplade till alla dina närmsta grannar, och ett avbrott i slingan drabbar alla.

När TV-leverantören behöver jour fixa uttaget pga en "hoppsan" eftersom att en arg granne vill se på rapport så blir det kostsamt, har undertecknad fått erfara :rolleyes:
Haha, man kanske inte är så "unik" ändå.

Det lät ju inte alls bra att man kan slå ut kabel-TV nätet för grannarna.
Kanske kan man göra det på natten.
Kan man hyra in en speciell kille som fixar detta?
 
E elmont skrev:
Som sagt fortsätter det högst troligt till din granne så en viss försiktighet måste iakttagas och vet man inte vad man sysslar med så bör man ta hjälp av någon som kan och inte bara tror att han kan.
Alternativet blir en ful inspektionslucka. Vem kan man tag hjälp av?
 
Ja om du tar dit någon som sysslar med antennjobb så är det en enkel operation, även dom flesta elfirmor har folk som kan.
 
E elmont skrev:
Ja om du tar dit någon som sysslar med antennjobb så är det en enkel operation, även dom flesta elfirmor har folk som kan.
OK, så det måste inte vara företagets utsände antar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.