Kan man möjligtvis flytta på ett elskåp några cm till höger? Tänkte nämligen bygga en garderob och behöver 2cm extra i djup.

IMG_0639.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Några CM = typ 5 CM? Isåfall kan det gå precis hur bra som helst, det beror på hur nära vänstra kanten på elcentralen som de infällda rören kommer ut, är dom nära högra sidan så är det perfekt.
 
SueCia skrev:
Några CM = typ 5 CM? Isåfall kan det gå precis hur bra som helst, det beror på hur nära vänstra kanten på elcentralen som de infällda rören kommer ut, är dom nära högra sidan så är det perfekt.
Tror du att jag kan skruva bort och se om den går att flytta?

Förresten. Ska man skruva bort el-skåpet vid renovering?
 
S
Det kan vara svårt att se bakom DINskenorna ibland, men absolut, öppna och tittar hur det ser ut.

Ta bort elcentralen när man renoverar, det beror på vad du menar med att renovera :)
 
SueCia skrev:
Det kan vara svårt att se bakom DINskenorna ibland, men absolut, öppna och tittar hur det ser ut.

Ta bort elcentralen när man renoverar, det beror på vad du menar med att renovera :)
Om man ska måla. Tar man bort el-centralen eller tejpar man runt den?
 
S
Tejpa runt den du.
 
Mikael_Swe skrev:
Om man ska måla. Tar man bort el-centralen eller tejpar man runt den?
Jag tar bort locket och målar lite "innanför" så att locket sedan täcker.
 
  • Gilla
Mikael_Swe
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Jag tar bort locket och målar lite "innanför" så att locket sedan täcker.
Glöm inte att stänga av huvudbrytaren innan bara!
 
  • Gilla
Mikael_Swe och 1 till
  • Laddar…
Ännu bättre om man tänkt rota i denna är att skruva ut huvudsäkringar som man hittar ute i skåpet på fasaden (om villa) eller i källaren resp trapphuset.
Tänd all belysning innan du gör det. Slocknar det, är det rätt säkringar du skruvade ut.
 
Ett tips utifrån den egna erfarenheten.
Har man tagit av locket med tanke på att rota i centralen, rekommenderar jag att dra åt skruvarna i plintanslutningar till huvudvrytaren.
En gång då jag skulle tapetsera hos en kompis, skulle vi lyfta centralen lite. En tamp (ledare) från inkommande lössnade. Vi fick chansa med livet som insats att få tillbaka den då huvudsäkringar var i en låst del av källare.
Sen dess drar jag åt allt. Tur för det då det visar sig oftare än vad man tror, att elektrikern saknade handkraft ;)
 
Ser ut att vara i en lägenhet:)

Klart det går att flytta centralen,
Hur rören bakom kommer ut spelar stor roll hus smidigt det går att flytta centralen.
Men det är absolut inte omöjligt.

Sedan gäller det att få fast centralen , det ser ut att vara en putsad vägg. Då gäller det att man vet var stigarröret samt andra el-rör går, innan man borrar i väggen...

Se också till att centralen sitter fast, det ser illa ut och luktar hempul, om centralen sitter löst.
 
Atom skrev:
Tur för det då det visar sig oftare än vad man tror, att elektrikern saknade handkraft ;)
Nej oftast beror det inte på det utan att skruvar släpper med tiden i en elcentral, det är en av orsakerna till att många föredrar snabbkopplingar som inte har det problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.