Vi ska ersätta garagedörren med ett fönster som ska stå på en mur som följer hustets linjer (se bilden). Vi har färgnumret på den gröna färgen. Huset är ommålat för 5-7 år sedan. Är det svårt att få samma struktur och färg på den nya ytan?
Hur blir det med skarvarna kommer de synas. Vi har tänkt leja bort detta moment. Räknas det som ett svårt eller lätt jobb för en putsfirma? Kan man få garantier för astt det blir en jämn homogen yta.
Ett alternativ är att måla om den nedre delen på en längre yta (va 7 meter "från hörn till hörn" för att slippa färgskarvarna, då blir utmaningen "endast" att få till samma struktur på den nya putsen.
Synpunkter?

/A
 
  • image002_s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror på vad man använt för produkt!
Men om ni gör utrymmet mellan pelarna så tror jag resultatet blir acceptabelt.
Om jag förstår det hela rätt så blir det ett stort fönster på en låg sockel...?
Det som kommer att bli problem är antagligen övergången mellan befintlig vägg och den nya sockeln... där riskerar att bli en spricka.
Antingen utgår ni från det och gör en liten markering i putsen som får spricka eller så hugger ni upp putsen i bef. vägg ca 20cm och lägger in ett putsnät (både in och utsida).
Ni får inga garantier på att det änndå inte spricker, men det är ett gott försök.
 
Tackar LyckeKonsult.
Det är här innanför jag anlägger gillestugan som vi debatterat i en annan tråd. Min tanke är att putsa upp med gips på insidan, men jag blir inte klok på alla delade meningar.....

Vad det gäller utsidan så fattar jag dig som att det inte är nåpgra större problem att få en liknande struktur?

/A
 
Det kommer säkert att bli en viss skillnad i både struktur och nyans, men eftersom du har så bra begränsningar så blir det inte störande.
(jag tror på dig, så använd du gipsputs ;))
 
Tackar!
När vi ändå är innte på gipsputsen; går det att lägga tunna lager ett par mm på bef puts. Där bef puts har fallit ner blir det tjockare. Är det risk för sprickor?
VAd bör man tänka på gällande underarbetet?
/a
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.