Hej,

För ett par veckor sedan har beställt och fått utfört en propning av gasledning i lägenheten (bostadsrätt). Arbetet gjordes av Kungsholmens Gas & Gasolservice, AB och nu jar jag fått en faktura på över 3000 kr på den 1/2 h arbete de har lagt ner.

På grund av stress och erfarenhetsbrist har jag missat fråga om firman kan erbjuda ROT-avdrag. Deras man har inte heller nämnt detta till mig.

Nu har jag ring och frågat en säkreterare på firman som svarar mig direkt och bestämt att detta inte går att fixa i efterhand då "de har redan skickat" till deras administrationavdelning.
Jag har då påpekat att det hade varit kundvänligt att de hade nämt detta från början då de stötter på sådana situationer vardagligen. Det hade bara behövt tala om en extra kort mening till mig. Det tyckte inte heller den person jag pratat med att det var någon idé då "de inte springer" med sådant. Personligen tycker jag att detta är rent boolshit.

Min fråga är om någon vet om jag ändå har rätt till detta och hur man kan bära sig åt med tanke på firmans inställning.

Tack!
 
Skulle tro att du kan ordna det själv med skatteverket. Ring dit istället!
 
3000 kr för en halvtimmes arbete verkar ohemult. Det blir ju 6000 kr/timme.

Hade detta varit en normal affärstransaktion så hade företaget mycket enkelt kunnat skapa en kreditfaktura på beloppet, och sedan en ny faktura med ROT.

Men det låter som att det är något skumt med affären.
Är det som du säger en halvtimmes jobb så blir ROT-avdraget bara 250 kr, om vi antar en timkostnad på 500 kr.
Hur är de övriga kostnaderna specade på fakturan?
 
KnockOnWood skrev:
3000 kr för en halvtimmes arbete verkar ohemult. Det blir ju 6000 kr/timme.

Hade detta varit en normal affärstransaktion så hade företaget mycket enkelt kunnat skapa en kreditfaktura på beloppet, och sedan en ny faktura med ROT.

Men det låter som att det är något skumt med affären.
Är det som du säger en halvtimmes jobb så blir ROT-avdraget bara 250 kr, om vi antar en timkostnad på 500 kr.
Hur är de övriga kostnaderna specade på fakturan?
Själva arbetet måste ha gått på ca 2100 ex moms. Sedan blev de bilkostnader och material (en propp som sattes i änden av röret). Jag har inte mätt tiden (min fru har varit hemma) men det har inte varit ett stort ingrep. Det var inte heller svart jobb utan riktig faktura. Jag har inte fakturan framför mig men jag kan uppdatera detta mot rätta siffror - det är faktiskt principen som gäller.
Jag förstår och accepterar att vissa branscher har monopol på vissa typer av arbete. Ingen idé att diskutera detta. Men jag tycker, just på tanke att det blev ganska dyrt (hade de varit en vanlig propp på en vattenrör hade jag fixat själv på 30 minuter) tycker jag att man borde som firma vara lite snäl mot kunden åtminstone så längen det finns stöd i lagen.
 
Redigerat:
Klart att man KAN få rotavdrag, en kreditfaktura och en ny faktura med rot KAN du få.

Osäker dock på att du kan KRÄVA det.

Jag frågar alltid mina kunder om de vill ha rotavdrag. Alla vill det, jag menar, varför betala mer än man behöver??
 
  • Gilla
georgep
  • Laddar…
Kan det vara så att de varit mer än en person på jobbet?`Kanske behövs av säkerhtsskäl eller ngt. sådant. Eller har de även hanterat pappersexercis mot energibolaget?
 
hantverkare1 skrev:
Klart att man KAN få rotavdrag, en kreditfaktura och en ny faktura med rot KAN du få.
Jag tycker det låter vettigt. Jag tänkte prova detta med ett snält brev. Sekretärare har kanske en tendens att säga nej per automatik i telefonen, men en kreditfaktura kan inte vara så farlig.

P.S.
Jag håller med att man inte kan kräva. Dock om det finns ett så litet intresse att hjälpa kunderna att få ROT (genom att påminna detta till kunderna) då kanske är det dags att skita i det och avskaffa ROT helt. För en hantverkare innebär ROT-procedurerna kankse orlimligt mycket pappersexcerciss, inte vet jag...
 
[QUOTE. För en hantverkare innebär ROT-procedurerna kankse orlimligt mycket pappersexcerciss, inte vet jag...[/QUOTE]

Det tar inte lång tid alls!
Man loggar in på skatteverket.se
Anger kundens personnummer, fastighetsbeteckning samt beloppen.
Det tar ca 1 vecka att få pengarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.