Jag har hittat en sajt där man ser hur mycket husen såldes för i mitt område och nu skulle det va intressant att veta hur mycket säljaren hade som utgångspris.

Igentligen bryr jag mej inte om sålda hus men man vill ju veta om säljaren fick vad dom begärde eller fick gå ner/upp i pris så man vet om man kan räkna med budgivning el skambud när man ska köpa kåk.

Hellst ska det finnas på nätet för jag vill hellst undvika att ringa mäklarna o fråga.
 
Googla lite. Ibland ligger förvånansvärt mycket kvar i Googles cachade material och man kan hitta en hel del där.
 
Thomas59
Utgångspriset säger väl inte så mycket. Eftersom du har försäljningspriset och förmodar jag, bostadsytan, kan du ju få fram en grov indikation på kvadratmeterpriset och det bör väl vara betydligt intressantare och ger möjlighet till en grov jämförelse.

Det är många faktorer som spelar in vad gäller slutpriset vilket gör en exakt jämförelse mycket svår.

Frågan om lågt utgångspris ökar sannorlikheten för budgivning och ett högre slutpris är minst sagt omtvistad. Vissa undersökningar pekar på motsatsen dvs högt utgångspris ger högre slutpris.

I det enskilda fallet är det ofta tillfälligheter som avgör uppåt eller neråt i pris. Jag gissar att det är mkt svårt att förutse sannorlikheten för en budgivning i enskilda fall och egentligen spelar det väl ingen roll. Om du satt din limit så agerar du efter den.

Skambud är väl inget du behöver oroa dig för när du ska KÖPA hus?
 
Swetrot nu googlade jag lite och fann sidan booli.se som innehöll precis det jag letade efter.

Thomas: kvadratmeterpriset är inte alls intressant, Det finns 400kvm kåkar till samma pris som ett vanligt radhus där jag bor (inte sthlm).
Där jag letar kåk verkar det sällan bli budgivning nuförtiden och vissa kåkar hade sålts för 20-30% under utgångspriset.
Skambud ska jag ev lägga och det va därför det va intressant att veta hur stor skillnaden va på utgångspriset och vad säljarna gick med på att sälja för.
 
Thomas59
Ja om du jämför hus med helt olika standard/läge är det väl ganska självklart att kvadratmeterpriset skiljer sig. Precis som din efterfrågade skillnad mellan utgångspris och slutpris givetvis kan variera väldigt mycket av samma skäl.

Har svårt att se hur andra budgivningar ska kunna ge dig indikationer på vilka skambud du kan lägga. Skambud är väl just skambud och en säljare som inte är i knipa säljer knappast sitt hus för ett skambud.

Enklast är väl att ge skambud på alla objekt du är intresserad av och tar inte säljaren det får du väl höja budet eller gå vidare till ett annat objekt.

Jag betvivlar att du utifrån den information du söker kan hitta skambudsobjekten men visst - lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.