Vi hade tänkt riva ut vårt gamla kök och bygga helt nytt. Vi har tittat på Canada-kök ”major” och nåt i den stilen vill vi ha. Men vilket pris det är… ooooohhhh…

Likt förbajat vill vi gärna ha ett ”lyxkök” men till vettigt pris. För att hålla nere kostnaderna hade vi tänkt oss nåt i stil med:

- Standard-stommar från IKEA, (alternativt att alla stommar platsbyggs).
- Vissa tillagda stommar som platsbyggs
- Köpa massiv ekluckor med ram nånstans (finns ej i Diffreys sortiment)
- Köpa till beslag o sånt som inte finns på IKEA från någon beslagfirma

Men så klart är det en massa saker man undrar över:
- Hur är kvalitén på olika stommar? Jag har sett att en massa människor skriver att det är ”samma skit överallt”. Men är det det? Är det någon som verkligen vet? Anledningen till att jag frågar är att när vi köpt andra IKEA-möbler (typ garderober och vanliga skåp) så har de ofta gått sönder just där gångjärnen är infästa. Beror det på sunkig och löst tryckt spånskiva eller beror det på att dörrarna har monterats lite snett så att belastningen ökat?
- Om vi vill ha träfärgad stomme på vitrinskåp med IKEA, går det att ordna?
- Om vi vill ha ek-färgade kanter på stommarna, hur gör man då? Allt IKEAs är ju vitt och om man inte vill att det ska lysa igenom mellan luckorna…
- Finns det nån annan än Diffrey som säljer luckor till IKEA-kök, någon som har ett show-room?

/Micke
 
Du har ett PM
 
Enl. det jag hört så är det skillnad på spånskiva och spånskiva. Vissa tillverkare (IKEA?) kör med en 3 skikts skiva där de har ett tunt ytskikt med hög densitet, och en ganska porös kaka med spån mellan ytskikten. Skivor av högre kvalitet har tydligen ett mellanskikt mellan ytskiktet och den porösa kärnan.Sedan kan det tydligen även skilja i hur porös kärnan är. Med andra ord en hel vetenskap som man troligen inte vill lära sig allt om.

Hur mycket skillnaden sedan verkligen påverkar livslängd för stommarna har jag ingen aning om.

Personligen handlade vi kök av Culimar (som finns länkat i moix inlägg).

Vi är nöjda med det. Min erfarenhet är ca 3år gammal nu. Men då uppfattade vi att vi sparade ca 25% jämfört med att handla av Puustelli, HTH osv. Jämförde aldrig med Canada köket (som jag kännt lite på på diverse utställningar och inte är imponerad av). Hos Culimar förväntas man veta ungefär vad man skall ha, dvs. du får inte hjälp av en köksarkitekt, däremot så får du lite råd, och hjälp med att välja rätt delar. Men som sagt du bör komma med en färdig plan.

Det var också oväntat billigt att specialbeställa skåp där. Vi hade ett skåp som skulle ha udda höjd, fick betala för en stomme ett nummer högre plus typ 250kr. Luckorna var det kvadratmeterpris på samma för standard som special.
 
Ekfärgade kanter på stommarna är lätt fixat med laminatkanter på rulle, köps på byggvaruhus för inte så många kronor. Man stryker fast dem med strykjärn.

Ekfärgade stommar i vitrinskåpen är inte lika enkelt. Bäst kanske att köpa färdiga sådana. Ett förslag är kitchn (jag vet jag tjatar om denna tillverkare, men jag är helnöjd med kvaliteten och priset). De har två ekluckor i sitt sortiment som påminner lite om den du önskar. Och där är vitrinskåpen träfärgade.
Tyvärr finns det inte så många svenska återförsäljare längre, men det finns en i Södertälje.

Bilder på mitt kök finns i detta inlägg: http://www.byggahus.se/forum/koek/112442-koeksoe-ett-onoedigt-maste.html
 
  • ekluckor.JPG
Redigerat:
Tack för svaren.

Vi beslutade oss till slut för att platsbygga köket. Det visade sig faktiskt att det inte blev särskilt mycket dyrare än IKEA, och betydligt billigare än HTH, Ballingslöv och liknande. Dessutom slipper vi alla passbitar och kan utnyttja utrymmet fullt ut.

När det gäller standardstommar så vågade vi inte gå på IKEA. Vi har ett trinettkök från IKEA i en annan del av huset. Det köket är 4 år gammalt och melaminskikten börjar redan släppa på en del ställen. Samtidigt är vårt HTH-kök 15 år gammalt och det är helt OK. Problemet med HTH-köket är bara att det inte är så bra planerat samtidigt som vi börjat ledsna på "looken". Så nu bygger vi om från grunden.
 
Vi fick massiva, oljade ekluckor till ungefär samma pris som på Diffrey (en del var dyrare en del billigare). Enda skillnaden var att de luckor vi köper måttbeställs, något vi alltså inte behöver betala extra för. PÅ Diffrey passar luckorna bara till IKEA-kök med standardmått (såvitt vi kunde se i alla fall). Dessutom fick vi se prover, något man är tvungen att åka till Helsingborg för att se på Diffrey, och eftersom vi bor i Stockholmstrakten var inte det nåt alternativ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.