Jag tycker att det forsar in kalluft i källaren, har helt enkelt svårt att hålla värmen där.

Ska jag strypa ventilerna helt i t ex tvättstugan (gammalt pannrum, numera bergvärme) eller hur ska man göra? Då de kommer in så pass mycket luft kan det inte vara något direkt problem med frånluften på de andra våningarna. Eller?

Upplever att det ryker in ibland när jag eldar i öppenspisen i källaren och det tyder väl på för litet luftflöde. Eller?
 
Klart man kan få för mycket självdrag dvs för mycket flöde.
Meningen med självdrag är ju att du bör stänga ventilerna mera ju kallare det blir.
Detta iom att undertrycket i huset ökar ju större skillnaden är mellan utetemp och innetemp.
Därför det finns tallriksventiler med bimetall i sig som stänger mer ju kallare det blir.

Problemet är att det är svårt att mäta ditt flöde utan instrument för att se om du har halva källarvolymen per timme som rekommenderas.
Ditt problem kan bestå av tre saker.

1. För öppna ventiler.
2. För lite avgiven effekt från elementen i källaren.
3. För få ventiler i källaren som gör att allt luftflöde ska komma från ett rum.

Kaminen kräver stora mängder luft men problemet kan vara följande.
1. Kall murstock, prova tända en pappersboll före du gör verkliga tändningen med ved. Kan driva ur den kalla pluggen i muren.
2. För lite tilluft, prova öppna ett fönster före du tänder och ryker det inte in då så kan man gissa att det är tilluften som är problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.