Hej.

Vi har ett antal gigantiska tallar på vår tomt. Dessa är ca 15-20m långa och mycket raka.

Tallarna skall bort och det jag undrar är:

Kan jag få betalt för dessa träd?
Om svaret är ja, vad räknas som rymligt?

Alternativet är att jag eldar upp furan men det vore synd då det är en hel del plankor som kan bli av dessa...
 
Problemet med träd på tomter är att de brukar vara berikade med spik. Spik vill man inte sätta sågen i, vare sig motorsågen eller sågverkssågen.

Om du kan få betalt netto och inte bara brutto är ju en annan fråga. Hur lätt är det att fälla träden? Behöver de lyftas ner bit för bit, knuffas på/dras åt rätt håll, eller är det bara att såga ner dem? Hur många är det?
 
Nog svårt att få betalt för dom då det kostar att ta ner och frakta bort.
Har du tur så går du plus minus noll...

Appropå spik så råkade jag ut för detta:
 
  • t009.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är 4st tallar.
Den ena lutar åt fel håll så den bör spännas på något sätt.
De andra står nära huset så det är nog klokt att spänna även de.

Ylven, vad menas med brutto/netto betallning i detta fall?
 
Jag menade att om du ska betala för nedtagning också så blir det ju inte mycket kvar av virkesvärdet, särskilt inte om det är komplicerade fällningar.
 
Dessvärre är inte virkesvärdet så högt, framförallt inte på tomtträd som ofta är kvistiga, krokiga, rötade, fulla med spik eller har andra skador. Skulle träden vara av hyfsad kvalitet kanske de är värda 1 500 till 2 000 kronor på marknaden. Men då måste du hitta någon som är villig att köpa en så liten volym och det är inte helt lätt. Skulle du sälja dem som ved, kanske värdet är omkring 1 000 kronor. Att få ut ett proffs som fäller träden kostar säkert mer än så.

Om det inte är alltför svår fällning så är nog det mest lönsamma att få ut en duktig huggare som kan tänka sig att ta hand om träden som ersättning för fällningen. Men red ut ansvaret och kolla så att det finns försäkringar som täcker kostnaderna om fällningen skulle gå snett.
 
Jag fick ett pris på 2000:- att fälla tre träd men då fick jag ta hand om allt efterarbete och han ville inte ha träden.
Nu gjorde vi det själva istället...
 
Lite o.t men en vanlig kolstålklinga på en bonnasåg tål spik.

Min farsa levde i 25 år på att köpa upp utsorterat spiktimmer från ett stort sågverk. Inte en klinga under alla år gick sönder av spik. Man kan köra igenom ett antal spik innan klingan behöver skärpas och det är gjort ganska så fort med slipmaskinen man har monterad ovanför klingan. Gissar att han kört igenom tusentals spik, kulor, taggtråd och allehanda metallskrot.

Jag har varit med om att såga igenom en hästsko som satt invuxen i en grov gran, inte ens då blev det några skador att tala om. Så när bonnsågar tar 1000:- i "skadestånd" för en sågad spik vid spiksågning är det ren o skär utpressning av kunden.

Hur enkelt som helst att tala om för en kund att "Kör jag i spik kostar det 1000:- för att reparera skadan". Vilken vanlig kund tvivlar på det? Jag har själv plockat av kunder den där tusingen och skrattat hela vägen till banken.....:)

För att återgå till frågan, träden är inte mycket värda. Står de bökigt till så hyr in en skylift och ta ner dem bit för bit i lagom stora bitar som du sen gör ved av.
 
För tre år sedan behövde jag få fyra grova björkar borttagna på min tomt. Jag anlitade ett företeg som åtog sig uppgiften för 800 kr. Det dröjde några månader innan dom hade tid men när dom väl kom gick det undan. På ett par timmar var träden fällda, uppkapade och bortforslade, dom tog även hand om grenar och ris, allt jag behövde göra var att sopa upp sågspånet efter motorsågarna. Jag är väldigt nöjd.

I förrgår talade jag med en man som har ett eget litet sågverk, kan nog betraktas som en "bonnasåg". Jag har ett 15-tal grova tall och granstockar som jag vill ha uppsågade till plank. De har stått vid ett båthus så sågverksägaren var tveksam till att sätta klingan i stockarna, han var rädd för spik. Han hade klinga med hårdmetallskär och menade att en sådan kan kosta 4000 kr att reparera om 4 - 5 tänder ryker. Jag kan inget om detta men tyckte att det lät väl dyrt.
Men vi kom överens till slut så till sommaren är jag nog ägare till en brädgård.
 
Vi tar ca 30 - 40:- för lödning at HM-tänder på vanliga klingor har jag för mig så 4000:- låter dyrt trotts att det kanske är lite anorlunda.
 
Dealen blev att företaget sågar ner träd och behåller virket.
Vi fick behålla stubbar och riset.

Som sagt:

Har du tur så går du plus minus noll...

...jag hade alltså tur =)
 
Hejsan,
Jag går i liknanade grubblerier - har en hel del fina tallar på tomten som skulle behöva bort. Orörda förutom en fågelholk i någon.
Min fråga - fick du ringa till många innan du hittade någon som nappade? Var det möjligtvis i närheten av Norrtälje?
Mvh
Catharina
 
Jag har en liten fundering bara...

Det pratas mycket om att allt ska bort, men tänk igenom ordentligt innan ni börjar såga. Tallarna har ju ändå stått där ca 100 år, och rensar man bort för mycket är det svårt att göra det ogjort. Ni kanske saknar dem när de är borta.
 
bekin skrev:
Han hade klinga med hårdmetallskär och menade att en sådan kan kosta 4000 kr att reparera om 4 - 5 tänder ryker.
Han kanske behövde en ny klinga? Annars har jag en hårdmetallklinga och två vanliga på ca 100cm som du kan få om du hämtar dom.
 
Jag tog ner att par mindre björkar själv, för ett par år sedan. Sågade virket i lämpliga bitar, sen fick det ligga och torka. Använder detta virke till lite småsnickerier, det har hittills blivit ett litet vitrinskåp och ett soffbord. En pinnstol har börjat ta form.
Det är en viss känsla att kunna säga, jag har snickrat bordet själv, började med att fälla trädet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.