Har en ventil med klämringskoppling som roterar och undrar om jag kan efterdra den.
Den läcker inte men eftersom jag håller på att konverterar från stålrör så tänkte jag passa på.

Jag har ingen erfaret av plastkopplingar eller presskopplingar men tror att det är en presskoppling på ett alupex rör:
Rörkoppling och röd ventil för värmeinstallation på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mitt antagande är att det bara är att följa vanliga monteringsanvisningar för vatette koppar och backa den och dra åt. men vill bara dubbelkolla så jag inte drar sönder något eller behöver byta ut stödhylsa eller något så fort man lossar plast…
 
Förstår inte frågan, varför vill du efterdra? För att du känner för det eller vad? Om det inte föreligger nå problem eller läckage så finns det ju ingen anledning att efterdra, särskilt inte om man kan anta att den redan är korrekt dragen.
 
Din alupex avslutas med en pressad övergång till slät ende om jag ser rätt och efterföljande Vatette 22m - G3/4 (återigen en reservation att jag ser korrekt) ska dras instruktion. Så kolla Vatette vad som gäller men min gissning är 1,5-2 varv efter att man dragit med handkraft, lossa och dra igen för att undvika risk för spänningskorrosion
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Förstår inte frågan, varför vill du efterdra? För att du känner för det eller vad? Om det inte föreligger nå problem eller läckage så finns det ju ingen anledning att efterdra, särskilt inte om man kan anta att den redan är korrekt dragen.
Anledningen är att kopplingen går att rotera med handkraft. Känns lite obehagligt men kanske är naturligt med plastkopplingar.
 
M myrstack skrev:
Din alupex avslutas med en pressad övergång till slät ende om jag ser rätt och efterföljande Vatette 22m - G3/4 (återigen en reservation att jag ser korrekt) ska dras instruktion. Så kolla Vatette vad som gäller men min gissning är 1,5-2 varv efter att man dragit med handkraft, lossa och dra igen för att undvika risk för spänningskorrosion
Det stämmer är en vatette 22 koppling som ska drar 1 och 1/4 varv för kopparrör. Jag var osäker om det räknas som kopparrör när det var en presskoppling. Men då är det bara och lossa och dra åt igen? Och det behövs inte bytas någon ”plastkopplingspryl” pryl om man lossar?

Jag har aldrig rört en pex eller alupex innan…
 
För mig är presskopplingen avslutad med den släta änden som din Vatette mutter sitter över. Där ska det normalt vara hårt material utan behov av stödhylsa men givetvis klämring. Håller du bara emot på ventilen ska du kunna lossa och dra muttern igen utan problem.

Jag är i alla fall inte medveten om en presskoppling för alupex/pex som direkt övergår till en Vatette klamringskoppling utan jag tror det sitter en presskoppling enligt följande modell https://www.bygghemma.se/hus-och-by...jMN9Ir9zTGlHCUA8SsqvR0TykLH9npZBoCF2IQAvD_BwE
 
Aha, jag var orolig att det var någon slätände i mässing eller något som inte var ok för klämringskoppling. Därav att det roterar så lätt.

(Är en gammal golvvärmen-koppling som var skarvad mot stålrör på andra sidan ventilen.)

Men då hanterar jag den som en vanlig klämringskoppling.
 
Hmm, det enda som ska riskera att rotera är där din 22mm-G3/4 koppling ansluter med lin/pasta till ventilen enligt pilen. Allt annat ska vara stumt om det är draget korrekt.

VVS-installation med en 22mm-G3/4 koppling och en röd ventil, pilen visar var rotation kan ske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den roterar vid klämringskopplingen. Därav att jag är orolig att den är dåligt dragen och riskerar att skjuta iväg kopplingen. Är iofs värmesystemet så inte så högt tryck.

Men om den är dragen dåligt från början räcker det då att bara lossa och dra åt precis som för att undvika spänningskorrosion eller ska man dra 1 1/4 varv som i monteringsanvisningen? Känns som risk att man trycker ut klämringen.
Jag kan inte öppna kopplingen helt då det är vatten i golvvärmesystem.
 
Antalet varv i instruktionen är för första dragningen. Lossar man och drar igen är det mer handlaget man får gå på så mao inte antalet varv enligt instruktionen ytterligare en gång
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Det är förmodligen inte klämringskopplingen som roterar utan slangen som glider/roterar i kopplingen. De kan göra det och det är fullt normalt.

Kolla närmare så ser du att slangen och silverring inte roterar.
 
Krilleman
LK Press brukar gå att rotera utan någon större ansträngning.

Dubbelkolla vad som snurrar, men jag misstänker starkt att när du vrider på ventilen så snurrar allt i pressen mot din LK PAL.

LK presskoppling och ventil markerade, indikerar del som roterar vid justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blev ingen skillnad när jag lossade och drog åt klämringskopplingen. Tror det är mässingsrördelen i presskopplingen som snurrar mot grå plastdelen i presskopplingen.. Är samma beteende på både retur och tillopp.
Drog en linje med en markerpenna:
VVS-installation med markering på klämringskoppling och presskoppling i mässing och plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit rörkoppling med markerad linje bredvid en mässingsfärgad koppling, indikerar justeringsförsök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Antar att det är det som ni menar med ”normalt” med LK PAL?
 
Ja, det är normalt att mässingdelen kan snurra i pex-röret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.