Jag lurar på att byta panna, då min Norrahammar från -64 börjar vara lite trött.
Till frågan: Norrahammarpannan har rökröret ända nere vid golvet, således är stosen till murstocken också fastgjuten i denna golvnivå. Murstockens konstruktion gör det svårt att flytta upp stosen, rökkanalen går under andra kanaler och över på motsatt sida. Kan man från en ny panna gå ner med röret snett i sidled till den gamla stosen? Tappar man draget? Är det godkännt? (ska fråga sotarn också). Jag har gjort två skisser som visar hur jag eventuellt har tänkt placera pannan. Är det nån som har en åsikt? Ska kanske tillägga att det är pellets jag eldar.
 
  • Panna framifrån.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Panna från sidan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror inte sotarn kommer gilla den dragningen av rökröret
 
När skorstenen är varm borde det inte vara några problem. Om pannan är avstängd under en längre tid kan det möjligen vara besvärligt att få igång draget igen. Med längre tid avses en vecka eller mer.

Erik
 
mät vart pipan går i murstocken å ta upp ett nytt hål på rätt höjd för den nya pannan.
så gjorde jag när jag bytte panna
 
ja skulle kolla på om det går att ta upp ett nytt hål
 
Mitt problem med att ta upp nytt hål är att rökkanalen går på "baksidan" murstocken från pannan sett, man måste alltså bila sig in under hela bredden på muren. Vidare är det satt in en rostfri pipa som bara är uppslitsad lite längst ner. Alltså måste man ansluta i ett nytt hål på denna pipa, långt inne i muren.
Jag börjar få tankar på att flytta pannrumet till "rätt" sida, där det nu är tvättstuga. Frun är inte helt förtjust, men måste man så måste man. Jag skulle tro att det krävs bygglov för en sådan operation?
 
C
Knappast, möjligen bygganmälan skulle jag gissa. Väsentlig ändring av planlösning kräver bygglov. Ta mig inte på mitt ord dock, enklast är att ringa kommunen och fråga.
 
när jag tog upp nytt hål för nya pannan så hade jag 40 cm till pipan
kolla om du kan låna en plasma som du skär upp ett hål med
 
ingemar_o skrev:
när jag tog upp nytt hål för nya pannan så hade jag 40 cm till pipan
kolla om du kan låna en plasma som du skär upp ett hål med
Satte du in ett horisontellt rör i rätt höjd mot pipan i skorstenskanalen då? Hur gjorde du tätningen i "t-korset" mellan rören? Jag har tänkt att det bör svetsas, vilket blir svårt så långt inne, men kan man lösa det på annat godkännt sätt??
 
Går det inte att borra med diamant borr? Och set med härdat borr för rostfritt? Eller köpa hålltagningen?
 
jag hade inget insats rör i min pipa
men om du tar upp nytt hål på rätt höjd & har metall kanal till din pipa som du murar tätt så läker det inte även om de 2 inte är svetsade, tänk bara på å ha sotlucka/or så det går å sota överallt
tänk även på att det som ska anslutas inte sticker in i pipan blir svår sotat då samt att det blir strypning då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.