Bor I ett ganska gammalt hus och mitt rum och dom två rummen bredvid mig verkar endast vara på samma 6A säkring.
Så varje gång jag startar min portabla AC och har datorn igång samtidigt så flyger säkringen 90% av gångerna. Man hör när generatorn i AC'n startar sen far säkringen.

Typ 1 meter utanför mitt fönster så sitter ett eluttag så det jag undrar är ifall man kan köra AC'n inne på mitt rum med en skarvsladd i det uttaget? Även fast det är utomhus.

Vad finns det för risker med detta? Mitt fönster är högre upp än uttaget så finns ingen risk att det rinner fukt mot AC'n.

Frågade samma fråga i forumet Sweclockers och på 30 svar så svarade ungefär 50% att det gick hur bra som helst och dom andra 50% sa att det var livsfarligt.

Tänkte eftersom det mest är ett datorforum så har kanske ni lite mer koll...

Är ett så stort problem för mig eftersom mitt rum är så litet och blir otroligt varm under sommaren så AC'n är guldvärd.
 
klevennn klevennn skrev:
Bor I ett ganska gammalt hus och mitt rum och dom två rummen bredvid mig verkar endast vara på samma 6A säkring.
Så varje gång jag startar min portabla AC och har datorn igång samtidigt så flyger säkringen 90% av gångerna. Man hör när generatorn i AC'n startar sen far säkringen.

Typ 1 meter utanför mitt fönster så sitter ett eluttag så det jag undrar är ifall man kan köra AC'n inne på mitt rum med en skarvsladd i det uttaget? Även fast det är utomhus.

Vad finns det för risker med detta? Mitt fönster är högre upp än uttaget så finns ingen risk att det rinner fukt mot AC'n.

Frågade samma fråga i forumet Sweclockers och på 30 svar så svarade ungefär 50% att det gick hur bra som helst och dom andra 50% sa att det var livsfarligt.

Tänkte eftersom det mest är ett datorforum så har kanske ni lite mer koll...

Är ett så stort problem för mig eftersom mitt rum är så litet och blir otroligt varm under sommaren så AC'n är guldvärd.
Känns väl spontant som en lite udda lösning, finns det någon anledning till den låga avsäkringen eller kan du ha en elektriker till att byta till 10A säkringar? För din fråga så, förutsatt att uttaget är jordat och du knyter en droppnäsa på den över en hink i rummet så går det nog, men dumt o köra AC med öppet fönster..
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Förutsättningen är att alla uttag inne i rummet är skyddsjordade, annars ses det som farligt.

Men det är ju en nödlösning. Det bryter mot det enkla mantrat om inga skarvsladdar mellan rum. På sikt bör installationen ses över. Kanske har renoveringar gjorts där strömbrytare och uttag bytts som medger att man säkrar upp gruppen till 10 A.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.