Hej,
Har precis flyttat in i vårt hus från 2000. Bilder på fjärrvärmestyrningen ses på bilderna. Golvvärmen i hallen och tvättstugan verkade inte funka så jag skruvade av styrdonen, en i taget och masserade stiftet. Det satt fast på de där golvet var kallt men efter lite WD40 och massage lossnade de och löper nu fint. I tvättstugan funkar allt som det ska men i hallen har vi nu över 30gr. Tvättstugan har en givare på väggen men hallen saknar givare så jag antar att den styrs av utegivaren istället. Hur eller hur så misstänker jag nu att styrdonet, det blåa från Uponor också är kass men kan man byta det själv?

Det råkar ligga två oanvända Uponor styrdon vid centralen men riskerar jag att sabba något om jag tar loss det och kopplar in en av de oanvända istället? Uponor skriver själv att man kan mäta upp ohm-talet och kolla om styrdonet är kass så det tänkte jag testa först. Måste ett nytt styrdon ställas in på något sätt eller är det bara att koppla in det?
 
  • Ett rörigt nätverk av elledningar och ställdon kopplade till något som ser ut som vattenledningar eller värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital termostat på vägg över lådor med Uponor-aktuatorer och elektriska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elledningar, termostatställdon, kopplingsschema, etiketter för rumsindikering, värmesystemkomponenter, Uponor Actuator-lådor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en låda för en Uponor-aktuator, 24V, termoelektrisk element, möjligtvis inom VVS-området.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja du ka byta, inget allvarligt kan hända, ingen inställning behövs.
Donet innehåller ett elektriskt värmeelement som påverkar volymen på en innesluten vaxmassa vilken i sin tur trycker på stiftet.


 
  • Gilla
Cozmoz
  • Laddar…
Tog av styrdonet och mätte upp ohm talet. Det var 156 vilket egentligen talar för att donet är ok. Funderar på att testa med att byta ändå. Jag jämförde med de extra styrdon jag hittade, som ser identiska ut på framsidan men som har olika siffror på baksidan, se bilder. Någon som vet vad dessa siffror betyder dvs 20/10 på den gamla mot 24/12 som är på det "nya" styrdonet?
 
  • Två blåa elektriska anslutningar med vita kablar på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå hörlurar med vit sladd och exponerade koppartrådar, slitna eller skadade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dilato skrev:
Ja du ka byta, inget allvarligt kan hända, ingen inställning behövs.
Donet innehåller ett elektriskt värmeelement som påverkar volymen på en innesluten vaxmassa vilken i sin tur trycker på stiftet.

[media]
[media]
Super, perfekt med film också som förklarar. Tack
 
  • Gilla
Hanmehatten
  • Laddar…
Någon som vet var siffrorna på styrdonens baksida betyder? (se bild i post 3 ovan)
 
C Cozmoz skrev:
Någon som vet var siffrorna på styrdonens baksida betyder? (se bild i post 3 ovan)
Jag har också ett likadant system med gamla wirsbo-styrdon blandat med "nyare" uponor. Det som brukar hända att att vaxklumpen börjar läcka, det är alltså rätt sällan ett elektriskt fel i dom. De blir varma och drar ström men de öppnar inte. Det viktiga är att de är 24V och NC (normally closed, dvs stängda när de är av). KOden på baksidan är förmodligen någon form att tillverkningskod, gissar jag.
 
  • Gilla
Cozmoz
  • Laddar…
Y Yaken skrev:
Jag har också ett likadant system med gamla wirsbo-styrdon blandat med "nyare" uponor. Det som brukar hända att att vaxklumpen börjar läcka, det är alltså rätt sällan ett elektriskt fel i dom. De blir varma och drar ström men de öppnar inte. Det viktiga är att de är 24V och NC (normally closed, dvs stängda när de är av). KOden på baksidan är förmodligen någon form att tillverkningskod, gissar jag.
Går det att se att de är NC på något sätt?
Bild på förpackningen syns i bilderna ovan.
 
C Cozmoz skrev:
Går det att se att de är NC på något sätt?
Bild på förpackningen syns i bilderna ovan.
Det står på boxen, Female NC (Normaly Closed)
 
  • Gilla
Cozmoz och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det står på boxen, Female NC (Normaly Closed)
Du har ju helt rätt....jag kollade bara på själva styrdonet. Tack för hjälpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.