Som rubriken lyder undrar jag om jag kan återuppbygga en bärande innervägg. Underlaget för väggen är 13 cm EPS-betong som belagts med 40 mm flytspackel.

Läste på eps-cements vanliga frågor och där står att det inte kan användas till bärande delar och jag kanske hoppas på för mycket när jag tänker att detta kanske gäller ”bar” EPS-betong.

Någon som vet? Eps är ännu inte gjuten, så ingen total-katastrof om vi måste gjuta klackar med riktig betong, men vore ett moment till…
 
Den som kan svara på detta vill nog veta vad som är under eps-betongen.
 
Såklart, att jag inte nämnde det :D det är en tjock gammal oisolerad betongplatta
 
R
T Tarelugnt skrev:
Såklart, att jag inte nämnde det :D det är en tjock gammal oisolerad betongplatta
Gjut en rand med vanlig betong under den bärande väggen, så att inte EPSen blir belastad räcker med 10-15cm i bredd..
 
R Rejäl skrev:
Gjut en rand med vanlig betong under den bärande väggen, så att inte EPSen blir belastad räcker med 10-15cm i bredd..
Puh.. måste man? ;)
 
R
T Tarelugnt skrev:
Puh.. måste man? ;)
Nej måste o måste men vill du ha det bra och inga sättningar så..
Det är ganska enkelt bara lägga ut något som mothåll när du lägger ut EPSen och sedan gjuta i med grovbetong…😉
 
R Rejäl skrev:
Nej måste o måste men vill du ha det bra och inga sättningar så..
Det är ganska enkelt bara lägga ut något som mothåll när du lägger ut EPSen och sedan gjuta i med grovbetong…😉
Det hade ju varit ruskigt tråkigt om renoveringen ledde till att huset börjar säcka. Så vi får nog göra som du säger och gjuta en remsa med vanlig betong. Lite meckigt känns det ändå allt. Tack för din input!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
En bonusfråga om någon läser: vi tänkte ställa en remsa platonmatta mot syllen för att skapa en luftspalt. Är det klokt eller dumt? Känns inte så bra att stänga in syllen med plast som är gängse tillvägagångssätt..?
 
R
T Tarelugnt skrev:
En bonusfråga om någon läser: vi tänkte ställa en remsa platonmatta mot syllen för att skapa en luftspalt. Är det klokt eller dumt? Känns inte så bra att stänga in syllen med plast som är gängse tillvägagångssätt..?
Bättre med tunn isolering, typ denna:

https://www.finja.se/produkter/grund-cellplast/isolermatta
 
R Rejäl skrev:
Bättre med tunn isolering, typ denna:

[länk]
Tack! Har du nån tanke kring risk för byggfukt som tränger igenom?
 
R
T Tarelugnt skrev:
Tack! Har du nån tanke kring risk för byggfukt som tränger igenom?
Vet inte hur underlaget är.. har man oro för det så plasta under EPSen..
 
R Rejäl skrev:
Vet inte hur underlaget är.. har man oro för det så plasta under EPSen..
Nedåt är jag inte orolig (där är bara betong), det är just mot syllen jag har mina funderingar. Ps jag vet att jag är omständlig 😆
 
R
N nissenilson skrev:
Nedåt är jag inte orolig (där är bara betong), det är just mot syllen jag har mina funderingar. Ps jag vet att jag är omständlig 😆
Har du dubbla konton dessutom😢
 
R Rejäl skrev:
Har du dubbla konton dessutom😢
Haha, jag och sambon delar och växlar lite hur som helst.
 
R
N nissenilson skrev:
Haha, jag och sambon delar och växlar lite hur som helst.
Hur ska jag veta vem jag konverserar dessa hemligheter med😢
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.