Hej,

Har köpt Beckers Front Max Vit (NCS0500-N) men ångrade oss nu och skulle istället vilja haft Utevit (NCS0502-Y). Tror ni det blir OK om man ber färgföretaget att bryta Vit till att likna Utevit?
 
Enklast måste ju vara att fråga....
Kan inte färgskalor men om den du har är under/eller bas för det du vill ha så är det väl bara att betala för en blandning..
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Enklast måste ju vara att fråga....
Kan inte färgskalor men om den du har är under/eller bas för det du vill ha så är det väl bara att betala för en blandning..
Jo, precis. Frågade ett företag, de var dock lite tveksamma till vad som bör justeras. Får fråga ett företag till som säljer Beckers och se vad de har för förslag.
 
C
G Graphite skrev:
Jo, precis. Frågade ett företag, de var dock lite tveksamma till vad som bör justeras. Får fråga ett företag till som säljer Beckers och se vad de har för förslag.
Utevit - då har jag lärt mig ytterligare ett namn på 0502-Y 😀

Ja, jag misstänker att systemet är uppbyggt kring att man utgår från brytbasen, vilken är ungefär S 0300-N enligt denna sida: https://forum.beckers.se/org/beckers/d/vad-har-vit-for-ncs-kod/

Även om man spontant kan tänka sig att bryta till 2% gult för att gå från 0500 till 0502-Y så är det inte så enkelt i praktiken då brytfärgerna inte är 100% "rena". Och där får de väl inte någon hjälp av "datorn".
Risken är att det inte blir tillräckligt nära för att kunna komplettera med nybruten färg utan att det syns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.