Jag har ett sommaställe i norra roslagen och vill installera ett avlopp, jag mailade komunen och skrev:

Jag är intresserad att ansöka om enskilt avlopp på tomten 2:51 i Snatrabrygga. Hur går jag tillväga? Vad är det för typ som krävs i detta område? Jag har hört om infiltration.
Jag har kommunalt vatten framdraget som jag kan koppla på.

svaret jag fick :
Installation av vattenklosett är inte tillåtet. Däremot kan bad- disk- och tvättvatten renas i en infiltrationsanläggning eller markbädd på lämplig mark.

Kan dom neka mig intallation av vattenklosett? Man tycker Det borde finnas någon typ av godkänt avloppsystem som passar alla områden?
 
Ja, de kan neka installation av enskilt avlopp. Detta är vanligt i före detta sommarstugeområden där andelen permanentboende ökar. När kommunen tar beslut om en kommande utbyggnad av kommunalt v/a system slutar man godkänna enskilda avlopp (och även nedgrävd tank). Anledningen till detta är att när tomterna tvångsansluts till det kommunala nätet kunde kommunen blivit ersättningsskyldig för kostnaden för det beviljade enskilda avloppet.

Sedan kan det också vara så att man gjort bedömningen att området inte tål fler enskilda avlopp, då kanske ni kan få tillstånd till en nedgrävd tank.
 
Sanchis skrev:
Man tycker Det borde finnas någon typ av godkänt avloppsystem som passar alla områden?
Det finns det! Det heter reningsverk!
 
Hur funkar det praktiskt att installera ett eget reningsverk, är det dyrt och kan komunen inte neka detta alternativ?
 
Jag är inte expert på komunala avloppsregler men jag har svårt att se hur det skulle kunna ogillas. Reningsverket producerar vatten som kan gå direkt i diket samt slam som man kan ha i rabatterna. Det är dock dyrt, hamnar på ca 100.000 allt som allt.
 
Dom kan neka installation av WC av ett antal skäl, det vanligaste torde vara att det står i detaljplanebestämmelserna att det inte får vara WC. Motiveringen till detta är både miljö/hälsoskyddsskäl och att kommunen vill behålla fritidshusområden som fritidshusområden och undvika att de förvandlas till permanentboenden. Skrivningen i mailet får mig att tro att det rör sig om en sådan bestämmelse och inte allmänn vrånghet.
 
Vi måste t.ex ha toalett tank på lantstället. Om det bara är muggen på landet så klarar du dig lätt en sommar mellan tömningarna.
 
jag vet att det finns områden där kommunen nekar även lösning med tank. Den officiella motiveringen är att vägarna inte tål den ytterligar trafiken från tömmningsbilarna.
 
hempularen skrev:
jag vet att det finns områden där kommunen nekar även lösning med tank. Den officiella motiveringen är att vägarna inte tål den ytterligar trafiken från tömmningsbilarna.
Och i vissa kommuner beror det på att avloppstankar missbrukas genom att folk medvetet gör hål i tankarna så att vätskan rinner ut och tanken slipper tömmas så ofta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.