Hej!

Jag bor idag i en lägenhet med ett F-system. (Alltså mekanisk frånluft och passiv tilluft via spirorör från innergård). Jag funderar på att sätta in ett FTX-system i ena delen av lägenheten som pumpar in luft i ett av sovrummen samtidigt som det suger luft från badrummet.

Resten av lägenheten tänkte jag ha kvar F-systemet i.

Någon som har testat något liknande? Går detta igenom en OVK? Något speciellt man skall tänka på?
 
Det är olika besiktnings intervaller på ftx och f-luft. 3 respektive 6år.
Om det är en brf du bor i kanske dom inte vill betala en extra besiktning var tredje år åt dig.
Bara en reflektion.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Jo, jag känner till detta. Min "plan" är att försöka hänga med på 6 års intervallerna. Skulle det bli problem så får vi väl betala för den extra OVK:n som uppstår. Men frågan kvarstår: fungerar det rent tekniskt?
 
Vad är syftet med installationen?
Planerar du ta bort frånluftsdon från central utsuget och ersätta det med ftx vent eller hur går tankebanorna?

Kan tänka fel nu men om du inte ändrar på befintlig ventilation utan har kvar den i befintligt skick.
Så borde du kunna sätta in ett aggregat utan att det påverkar nästa ovk, med hänvisning att den bara kompletterar befintlig ventilation som redan är godkänd.

Skulle du däremot ta bort befintlig frånluft i toaletten och ersätta den med ftx aggregatet så åker aggregatet med i nästa ovk.

Angående att rent tekniskt blanda f-luft och ftx ska väl det funka. bara du justerar in allt tillsammans.
 
Vi bor idag mitt i stan. Därför vill vi ogärna öppna fönstrena för att vädra ut. Då blir det ganska dålig ventilation generellt samt att det blir väldigt varmt på sommaren. Syftet är alltså 3-delat. 1) Att pumpa in luft i sovrummena då vi upplever att undertrycket från F-systemet inte drar in tillräckligt med luft via rören från innergården. 2) Att kyla till-luften på sommaren 3) slippa öppna fönstrena.

Det är inte centralventilation utan vi har vår egen mekaniska frånluftsmotor. Denna tänkte vi helt ersätta med FTX-aggregatet. Det som gör att det finns ett F-system kvar är att vi kommer att ha ett frånluftsflöde genom köksfläkten samt passiv till-luft kvar i vardagsrummen. Frånluftsdonen i badrummen kommer alltså att ersättas med frånluften i FTX-aggregaten men inte det i köket.

Är du med?
 
Förstår.
Ser inga problem i att göra så som du beskriver.
Dock kommer ftx aggregatet upptas i ovk:n.

Sen att det kan bli en nöt att knäcka rent montage mässigt är ju en annan femma.

Vet inte om du har tänkt att leja bort jobbet, men om du gör det så kan det vara ide att anlita samma firma som monterar ,justerar in och gör en ovk besiktning på aggregatet.

uti Ifall du skulle stöta på patrull senare med nån tjurig ovk besiktningsman.
Better safe then sorry.

Ska du göra det själv, be någon besiktningsman komma och titta på det innan,förklara hur du har tänkt. Och be om hans synpunkter på plats.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Jag kommer att leja bort jobbet med vent-dragning och installation av FTX. Dock så har jag jagat OVK-beskiktningsmän hur mycket som helst men det verkar inte som om någon är särskilt intresserad. Kanske är det ROT-avdraget som gör att alla har så himla fullt upp?
Så jag resonerar likadant som du skriver: Det vore ju tråkigt om man installerar hela skiten (vilket kommer att kosta uppemot 150-200 tkr) och att det sedan visar sig att en tjuring OVK:are kommer och vill riva ut allting.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Fastighetsägaren som står för ovk besiktning, alltså inget rot avdrag där.

Den firman som gör jobbet bör ha kontakt med en besiktningsman eftersom ovk oftast ingår i entreprenader/skall ombesörjas.
Fråga dom. Eller ha det som krav när du frågar på pris att de skall ombesörja frågan.

Annars titta här---> http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/hitta-kvalitetsansvariga-kontrollanter-intygsgivare/

Dock står inte alla besiktningsmän med i registret, då de valt att inte vara med.

Fast du borde hitta någon där, Stockholm har ju hundratals besiktningsmän.
 
Redigerat:
Ansök om bygglov!
 
hej, går i samma tankar gällande min villa, ha kvar mekaniska frånluften men att komplettera ovanvåningen i sovrum med ftx. Hur gick det för dig?


U ulfemil skrev:
Jag kommer att leja bort jobbet med vent-dragning och installation av FTX. Dock så har jag jagat OVK-beskiktningsmän hur mycket som helst men det verkar inte som om någon är särskilt intresserad. Kanske är det ROT-avdraget som gör att alla har så himla fullt upp?
Så jag resonerar likadant som du skriver: Det vore ju tråkigt om man installerar hela skiten (vilket kommer att kosta uppemot 150-200 tkr) och att det sedan visar sig att en tjuring OVK:are kommer och vill riva ut allting.
 
BirgitS
S Sixtenbp skrev:
hej, går i samma tankar gällande min villa, ha kvar mekaniska frånluften men att komplettera ovanvåningen i sovrum med ftx. Hur gick det för dig?
Enligt tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-el-m-m-i-franluftskanal-tillatet.215072/ så verkar det ha blivit ändrat till en AC.

Det låter i alla fall olämpligt att trycka in luft eftersom det ger övertryck och risk för att fukt trycks ut i väggarna.
 
Frånluftsdon finns ju fortfarande kvar? Även att man sätter in några extra vid installationen :)

BirgitS BirgitS skrev:
Enligt tråden [länk] så verkar det ha blivit ändrat till en AC.

Det låter i alla fall olämpligt att trycka in luft eftersom det ger övertryck och risk för att fukt trycks ut i väggarna.
 
BirgitS
Det måste vara en sån balans i huset att det är mer frånluft än tilluft. Om du börjar trycka in luft så kommer ju den luften inte att påverka flödet genom befintliga frånluftsdon eftersom det flödet är bestämt av den mekaniska fläkten. Men du kanske tänker rätt men jag har inte hela bilden klar för mig eftersom du inte har beskrivit hur du tänker dig lösningen.
 
U ulfemil skrev:
Hej!

Jag bor idag i en lägenhet med ett F-system. (Alltså mekanisk frånluft och passiv tilluft via spirorör från innergård). Jag funderar på att sätta in ett FTX-system i ena delen av lägenheten som pumpar in luft i ett av sovrummen samtidigt som det suger luft från badrummet.

Resten av lägenheten tänkte jag ha kvar F-systemet i.

Någon som har testat något liknande? Går detta igenom en OVK? Något speciellt man skall tänka på?
Kan du inte köra två nibe-ftx-väggaggregat som är inverterade så att när ena blåser ut luft suger den andra in? På så vis får du in och ut luft i lägenheten utan att påverka lufttrycket i sin helhet. Du kan inte ha ftx om du på en plats suger in luft och separat plats blåser ut den utan att luftströmmarna möts, om du inte kör keramisk kärna som alternerar mellan in och ut. Men då behöver du inte badrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.