Kan man blanda automatsäkringar av olika fabrikat på samma fasskena? D.v.s. är måtten samma mellan olika fabrikat eller kan man råka ut för att de inte passar? Alltså t.ex. att anslutningsskruvarna sitter på olika djup.

Jag har nämligen några lediga platser på skenan i min central och skulle behöva komplettera med fler säkringar. Det sitter MLine där idag (jo, jag vet att det är skit =) ).
Jag tänkte att jag skulle hitta några lämpliga 10kA-säkringar i butik (för privatperson) och sätta in, men det är ju inte säkert att jag får tag på just MLine utan att behöva beställa från nätet. Tyvärr verkar det mest finnas skitmärken i de flesta butikerna (typ Jula och Bauhaus), Hornbach verkar ha Hager dock, och Classe har AEG men bara i 6kA tror jag.

Några tips?
 
Måtten kan variera mellan olika fabrikat. Hittar du några som passar behöver du inte hänga upp dig på om de är 6kA det är helt ok om du har en normal bostadsinstallation i övrigt.
 
Nä, verkligen. Förimpledansen ligger på Z= 0,3 Ohm så att komma upp i 10kA känns ju rätt svårt. Varför sätter man ens in 10kA i en Villa-central? 6kA måste ju vara mer än tillräckligt typ jämt?
Man jag tänkte ju för att det sitter 10kA i centralen idag att det vore rimligt att fortsätta med samma specifiation.

Men är väl kanske lika bra att försöka få ta på likadana MLine som jag har idag så slipper man garanterat problem med att de inte passar. Kan man hitta dem i butik i stockholm tro? Annars får jag beställa på elbutik.se eller liknanade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.