Har en nibe 1230 med shunt (esv20), dvs både radiatorkrets och golvvärme. Har byggt till ca 80 m2 där första våningen värms med golvvärme 20mm i plattan och i nu snart även övervåningen förutom badrummet där jag vill gjuta in 12mm rör.

Funderar på installationen.
Vill gärna ha spån mot bjälklaget då badrummet sträcker sig mellan gamla huset och tillbyggnaden.Att förlägga golvvärme under spånet känns som en för trög lösning och att köra med plåtar eller färdiga skivor känns som en tveksam konstruktion då vidhäftningen med fix mot metall som rör sig knappast kan vara någon höjdare på sikt.

Avstick i källaren är klart och tänker dra upp 20 mm pex till övervåningen totalt 5 slingor, 3st 20mm och 2st 12mm.
Hur fungerar det?
Behöver jag två fördelare en för 20 och en för 12 eller kör man med övergångar/förminskningar från 20 till12?
Kör man ett T-stycke eller kan man gänga ihop fördelare?
Räcker flödet till för att 12mm slingorna ska värma tillräckligt eller behövs ännu en push?
 
rent tempratur mässigt kan du ju blanda. grejen är ju bara den att man får strypa för att få rätt temp.

sen så är ju 12mm trögt att driva om man har en lång slinga, så det kanske behövs en extra cirkulationspump i värsta fall.

har du värmepumpen kopplad till en golv värmefördelare idag? har du en extra cirkpump på kolvvärme fördelaren?
 
Att gjuta in slangen är helt rätt och kompenserar till viss mån sämre flöde om du jämför med plåtar och spångolv.

Ett bra tips är att försöka få ungefär samma tryckfall i alla slingor för att slippa strypa och därmed bli tvungen att köra pumpen på högt varv. Om du delar upp badrummet i flera lika långa slingor kan du ansluta dessa med T-kopplingar på samma grupp i gv-fördelaren.

Det blir gärna långa slingor eftersom 12-slangen ligger så tätt men om du har x meter slang och delar den på 2 slingor blir tryckfallet bara 1/4 vid samma flöde. Kolla på Wirsbos hemsida, där finns tryckfallsdiagram.
 
CarMan skrev:
rent tempratur mässigt kan du ju blanda. grejen är ju bara den att man får strypa för att få rätt temp.

sen så är ju 12mm trögt att driva om man har en lång slinga, så det kanske behövs en extra cirkulationspump i värsta fall.

har du värmepumpen kopplad till en golv värmefördelare idag? har du en extra cirkpump på kolvvärme fördelaren?
Tack för snabbt svar!
Har idag en fördelare på undervåningen. Och är snart i tagen att sätta upp en fördelare på övervåningen där materialet ska köpas in.
Med esv20 så följer det med en pump som idag är i drift. Den går idag på lägsta fart (helt ostrypta slingor, borde bli bättre delta t när övervåningen är klar) och ger deltaT på ca 3 grader med två slingor på vardera 18m2 cc30 (ingjutna i plattan). Badrummet blir ca 7m2 så jag har räknat med två slingor.
 
Matss skrev:
Att gjuta in slangen är helt rätt och kompenserar till viss mån sämre flöde om du jämför med plåtar och spångolv.

Ett bra tips är att försöka få ungefär samma tryckfall i alla slingor för att slippa strypa och därmed bli tvungen att köra pumpen på högt varv. Om du delar upp badrummet i flera lika långa slingor kan du ansluta dessa med T-kopplingar på samma grupp i gv-fördelaren.

Det blir gärna långa slingor eftersom 12-slangen ligger så tätt men om du har x meter slang och delar den på 2 slingor blir tryckfallet bara 1/4 vid samma flöde. Kolla på Wirsbos hemsida, där finns tryckfallsdiagram.
Ett T-stycke direkt på fördelaren ett 20mm till 2st 12mm, Smart! ska genast kollas upp. Har 3 st 20mm slingor på ca 10m2 och två i badrummet på 3,5 m2 vardera.
 
sirbo skrev:
Ett T-stycke direkt på fördelaren ett 20mm till 2st 12mm, Smart! ska genast kollas upp. Har 3 st 20mm slingor på ca 10m2 och två i badrummet på 3,5 m2 vardera.
Nu har jag kollat!
Om jag kör din variant blir tryckfallet 1 mot 10 dvs 9 gånger högre i 12mm slingorna.
För att komma ned mot 1 till 2 vilket man borde kunna leva med. får man köra din variant en gång till dvs först ett t-stycketoch sedan 2 t-stycken på detta t-stycke dvs 4 slingor på samma grupp och därmed få ned trycket till en sextondel.

Borde ju funka?
 
Jag har själv 46 m 12-slang i ett badrum och längsta 20-slingan är 56 m. Det funkar (enkel 12-slinga) men jag tvingas strypa 20-slingorna hårt och köra pumpen på läge 2 vintertid. Jag tror att med två 23 m 12-slingor skulle det funka bra...
 
Matss skrev:
Jag har själv 46 m 12-slang i ett badrum och längsta 20-slingan är 56 m. Det funkar (enkel 12-slinga) men jag tvingas strypa 20-slingorna hårt och köra pumpen på läge 2 vintertid. Jag tror att med två 23 m 12-slingor skulle det funka bra...
Har själv ca 40 m 20mm och ca 60 m 12mm alltså samma förutsättningar. Du har ett tryckfallsförhållande på 1 till 40 och med två slingor (på samma grupp)får man istället 1 mot 10. Borde ju funka.
Toppen, Tack!
 
Jag har kikat på köra 12mm i ett badrum källare på 10kvm kopplat till FS 36 mini shunt. Enbart en slinga.

Kommer det fungera bra eller bör jag kolla på 16mm slang istället?

Planerar även lägga elburen golvslinga som komplement vid behov av golvvärme under sommaren.
 
Kör med min 16 mm så kan flödet transportera den värme som behövs i ett lugnt tempo, ju smalare rör, desto högre fart på flödet och pumpen måste trycka hårdare. bäst är 20 mm men kanske lite överkurs i ditt fall. Med smalare slang så måste det vara tätare mellan slingorna för att avge rätt värme. MIn djup ca från överkant klinker eller annat ca 5 cm för 20 mm , beroende på vad du ev. har som isolering under, ju djupare i betong/flyt desto jämnare värme på golvet, För grunt så kan golvet bli randigt av värme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.