Planterade ett ganska vuxet körsbärsträd våren 2022 och det har vuxit till sig bra, nu ca 3,5-4 meter. Har ett problem med att fåglarna äter upp alla bär innan de ens mognat. Jag vill beskära trädet kraftigt till ca 2 meter (där strecket är) så jag kan ha ett nät över, och vill även framöver hålla trädet lågt.

Kan man beskära så kraftigt? När trädet nästa sommar växer till sig. Kan man som ett bonsaiträd trimma det hela tiden eller endast beskära under hösten?
 
  • Ett körsbärsträd i en trädgård, ungefär 3,5-4 meter högt, med en svart linje som markerar vars ägaren vill beskära det till cirka 2 meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
TS har köpt ett fel träd. Detta träd bör tillåtas bli mycket stort. Byt ut det mot ett mer svagväxande.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Eller acceptera lite ”riktigt” liv i öknen av plast och thuja. Låt trädet bli jättestort och köp en fruktplockare med långt skaft och dela på skörden med fåglarna. Att plasta in det enda på tomten som vill och kan spreta lite, vore bara trist.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
S
A Alex Holmén skrev:
Planterade ett ganska vuxet körsbärsträd våren 2022 och det har vuxit till sig bra, nu ca 3,5-4 meter. Har ett problem med att fåglarna äter upp alla bär innan de ens mognat. Jag vill beskära trädet kraftigt till ca 2 meter (där strecket är) så jag kan ha ett nät över, och vill även framöver hålla trädet lågt.

Kan man beskära så kraftigt? När trädet nästa sommar växer till sig. Kan man som ett bonsaiträd trimma det hela tiden eller endast beskära under hösten?
Schysst gräsmatta!

Edit/ eller är det plast? Inte sett förut i villaträdgårdar
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
TS har köpt ett fel träd. Detta träd bör tillåtas bli mycket stort. Byt ut det mot ett mer svagväxande.
Köpte trädet för 18 000:- känns lite jobbigt att slänga bort det. Tänkte typ testa klippa det hårt och köpa nytt ifall det dör
 
Hep Hep skrev:
Eller acceptera lite ”riktigt” liv i öknen av plast och thuja. Låt trädet bli jättestort och köp en fruktplockare med långt skaft och dela på skörden med fåglarna. Att plasta in det enda på tomten som vill och kan spreta lite, vore bara trist.
Värsta är att fåglarna inte kommer dela med sig, de rensar allt snabbt
 
S Sthlm_ skrev:
Schysst gräsmatta!

Edit/ eller är det plast? Inte sett förut i villaträdgårdar
Det är konstgräs, faktiskt en av de bättre besluten
 
  • Wow
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Värsta är att fåglarna inte kommer dela med sig, de rensar allt snabbt
Säg inte det. Vi har två väldigt stora träd och är det inte ett väldigt dåligt körsbärsår får jag en hel del.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Det där är ett starkväxande träd och för att hålla nere storleken måste du beskära årligen. Med årlig beskärning kommer inte trädet producera särskilt många bär om det ens överlever. Njut av det som träd betraktat och köp dina körsbär.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
H Harmagedon skrev:
Det där är ett starkväxande träd och för att hålla nere storleken måste du beskära årligen. Med årlig beskärning kommer inte trädet producera särskilt många bär om det ens överlever. Njut av det som träd betraktat och köp dina körsbär.
Vi gillar inte stora träd, hatar kratta löven, hatar all trädgårdsarbete, därför konstgräs 😀.
Kanske nog bäst att plantera nytt
 
Körsbärsträd är väl bland de känsligare att beskära och risken är stor att trädet långsamt dör efter hård beskärning utan rätt kunskap. Ta in en arborist med kunskap om fruktträd.
 
  • Gilla
Pyka och 1 till
  • Laddar…
K Knattecrossfarsan skrev:
Körsbärsträd är väl bland de känsligare att beskära och risken är stor att trädet långsamt dör efter hård beskärning utan rätt kunskap. Ta in en arborist med kunskap om fruktträd.
Ska komma en arborist men efter alla tips är jag nog inne på att gräva upp det och plantera annat träd, ett träd som max blir 3 m och som ger frukter som inte lockar till sig fåglar
 
A Alex Holmén skrev:
Ska komma en arborist men efter alla tips är jag nog inne på att gräva upp det och plantera annat träd, ett träd som max blir 3 m och som ger frukter som inte lockar till sig fåglar
Kan du inte sätta dit ett plastträd? Jag skojar inte alltså utan jag är allvarlig. Om du verkligen inte tycker om trädgårdsskötsel men gillar utseendet av ett träd måste ju det vara minst problem för dig.
Fallfrukt från ett levande träd kommer bli jobbigt med konstgräs också....
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kan du inte sätta dit ett plastträd? Jag skojar inte alltså utan jag är allvarlig. Om du verkligen inte tycker om trädgårdsskötsel men gillar utseendet av ett träd måste ju det vara minst problem för dig.
Fallfrukt från ett levande träd kommer bli jobbigt med konstgräs också....
Vi tänkt ha en idegran för att slippa göra något men gillar att få lite frukter, trevligt se blomning till färdig frukt. Därför vi vill ha ett litet fruktträd, litet träd lite jobb

I andra ändan av trädgården har vi ett litet plommonträd som är helt perfekt. Det är under 3 meter, gett 200 plommon (som vi hinner plocka så det blir inga fallfrukter) och inga fåglar där. Ska be arboristen klippa så det håller sig i den storleken
Litet plommonträd som bär frukt i en välskött trädgård med grön gräsmatta och en häck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Alex Holmén skrev:
Vi tänkt ha en idegran för att slippa göra något men gillar att få lite frukter, trevligt se blomning till färdig frukt. Därför vi vill ha ett litet fruktträd, litet träd lite jobb

I andra ändan av trädgården har vi ett litet plommonträd som är helt perfekt. Det är under 3 meter, gett 200 plommon (som vi hinner plocka så det blir inga fallfrukter) och inga fåglar där. Ska be arboristen klippa så det håller sig i den storleken
[bild]
Vi har en idegranshäck och den har minsann inte varit underhållsfri denna sommar.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.