Jag har tre fastigheter som ligger intill varandra varav den ena tidigare i sig var tre fastigheter som slagits ihop för att sänka fastighetsskatten.Sammanslagningen skedde i slutet av 90 talet.

Kan man på något sätt med hjälp av "Fastighetsreglering" återta de ursprungliga tomtgränserna från skiftet som genomfördes 1909.:S

Anledningen till frågan är att vi blivit intresserade av en annan större fastighet med ett betydligt modernare och rymligare bostadshus och genom att kunna sälja två bebyggda och tre obebyggda skulle vi kunna få loss mer pengar :wow:
 
Njaä, en fastighetsreglering är ju när man överför en bit mark från en existerande fastighet till en annan existerande fastighet. I ditt fall skulle det behöva bli en avstyckning eftersom det ska bildas nya, egna fastigheter (igen). Men eftersom det tidigare funnits gränser där så kanske gränsmarkeringar finns kvar, så det skulle kunna dra ner priset på förrättningen lite, tycker jag.
 
Min tanke var att de gamla fastigheterna kanske på något sätt finns kvar i bakgrunden så man skulle slippa styckningskostnaderna. :cool:

När det gäller markeringar så är dom i varje fall inte lätta att återfinna, vi har letat tidigare efter några i samband med en avstyckning och det blev mest gissningslek på var dom fanns men några som satt i berg gick då att hitta. Det finns däremot rester av staketstolparna runt den yttre begränsningen och i gränsen till den sammanslagna fastigheten så det kan ju hjälpa till.
 
Redigerat:
orparn skrev:
Min tanke var att de gamla fastigheterna kanske på något sätt finns kvar i bakgrunden så man skulle slippa styckningskostnaderna. :cool:

När det gäller markeringar så är dom i varje fall inte lätta att återfinna, vi har letat tidigare efter några i samband med en avstyckning och det blev mest gissningslek på var dom fanns men några som satt i berg gick då att hitta. Det finns däremot rester av staketstolparna runt den yttre begränsningen och i gränsen till den sammanslagna fastigheten så det kan ju hjälpa till.
Det blir garanterat en avstyckning och med nyutsättning av gränser utifrån det du skriver om att det tidigare varit en gissningslek att finna gränsmarkering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.