Hej!

Jag skriver i en annan tråd här "Hur dra slangen genom väggen för luft/vatten vp" och där har det blivit så mycket snack om bergvärme nu, så jag har börjat fundera på det istället... :S

Så innan jag går till min säljare/installatör undrar jag några snabba frågor om någon kan hjälpa mig...

Vi har 75m ner till berget där vi bor, kan man då tillgodoräkna sig en del av detta djup som man sätter stålfoder i som aktiv längd?

Vad kostar det att borra ett hål, med först 75m stålfoder och sen kanske ytterligare 50-150m i berget (beroende på om man kan tillgodoräkna sig stålfoderdjupet)?

Vad kostar en typisk bergvärmepump exkl. borran?

Det känns som att man sammanlagt landar någonstans runt 250' kr och det vet i katten om man kan räkna hem det...

Mvh
Mats
 
75 m till berg är mycket ova
Nligt ochger inte aktivt bidrag om du inte har cirkulerande grundvatten.
 
Skånepåg skrev:
Hej!

Jag skriver i en annan tråd här "Hur dra slangen genom väggen för luft/vatten vp" och där har det blivit så mycket snack om bergvärme nu, så jag har börjat fundera på det istället... :S

Så innan jag går till min säljare/installatör undrar jag några snabba frågor om någon kan hjälpa mig...

Vi har 75m ner till berget där vi bor, kan man då tillgodoräkna sig en del av detta djup som man sätter stålfoder i som aktiv längd?

Vad kostar det att borra ett hål, med först 75m stålfoder och sen kanske ytterligare 50-150m i berget (beroende på om man kan tillgodoräkna sig stålfoderdjupet)?

Vad kostar en typisk bergvärmepump exkl. borran?

Det känns som att man sammanlagt landar någonstans runt 250' kr och det vet i katten om man kan räkna hem det...

Mvh
Mats
Den del av borran som ligger i vatten men i den fodrade delen brukar räknas med 1/3 del.
Gissar att din borra kommer kosta ca 80000-90000 kr.
En berg vp går på ca 50000-60000kr beroende på fabrikat finns naturligtvis dyrare om man vill göra av med mera pengar.
Över 200000 kr ska det inte behöva bli gissar på 190000kr om det är en vanlig enkel installation.
 
Nja, jag tror inte det är så ovanligt med stora djup till berget i Skåne... i alla fall inte där vi bor (enl. SGU).

Tack för svaret smurfen72, det känns ju lite mer optimistiskt! :)

Vad är normalt, ska man ragga borrare själv (och i så fall var?) eller har vp-installatören någon de kan rekommendera eller föredrar att samarbeta med? Rent ekonomiskt är det kanske bäst att leta själv...
 
Förresten, hur mycket av en borra är arbetskostnad resp. material m t p hur mycket ROT-avdrag man kan göra?
 
Normalt brukar rörfirman ta kontakt med borraren och du får ett totalpris men man kan ju naturligtvis beställa en borra separat det gjorde jag men jag installerade min vp själv så då blir det annat.
 
Skånepåg skrev:
Förresten, hur mycket av en borra är arbetskostnad resp. material m t p hur mycket ROT-avdrag man kan göra?
Bergvärmebranschen har kommit överens med skatteverket att 1/3 av totalkostnaden skall anses vara arbetskostnad. Dvs. 1/ 3 av totalen inkl värmepumpen.

Jag TROR att om man i ett enskilt fall kan "bevisa" att arbetskostnaden är högre så kan man få avdrag för den verkliga kostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.