Ska gjuta trappa och kommer att använda 45*170-reglar för stegen. Som allt virke finns det vissa skavanker. Kan man laga dessa med spackel innan man monterar dem inför gjutning eller kommer betongen att fastna i det? Det kanske ändå är lätt att slipa bort? Om man oljar stegen kanske det funkar?

Tips och råd på hur jag får lite slätare steg (framsida) mottages tacksamt!
 
Byggplast

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Formplyfa.
 
Tack för svaren! Formplyfa har jag till sidoväggarna och vill inte behöva köpa mer. Har redan brännt 2500 spänn på plyfa till gjutform och har köpt 45*170 redan. Byggplast har jag funderat på men finns det inte risk att det blir nåt veck på den som sedan syns värre än skador i trät? Fast det är klart... ett veck i plasten blir en skåra i betongen som är lätt att laga i efteråt. Betong som går ut i en spricka i trät blir en kant som måste slipas bort. Kanske får bli plast och häfta på baksidan.
 
Mikael_L
Du ska inte passa på att låta gjutformen ge rätt utseende och ytstruktur på betongen direkt?
 
Mikael L, tänker du på formplyfa då? Grejen är att både tids- och pengabudget är tight och det finns dessutom viss "risk" för att vi putsar hela klabbet om nåt år. Det ska i alla fall målas.
 
Mikael_L
Jag tänkte mest att man kan redan med formen få fram plankstruktur, trässtruktur, linjer, noppror osv osv.
Jag har inte någon speciell koll, mer än att jag tror att det går att åstadkomma rätt mycket om man vet vad man gör.
Vill ni ha helt slätt så kan du bortse från min fråga.
 
Jag gjorde en gjutning med OSB som form, tja, lite struktur blev det.

Har också gjort en gjutning med plast i formen och om det blir långa sträckor sådär det omöjligt att undvika veck.

Prova med matfolie runt plankan,eller spackla med ett spackel som tål fukt och väta under några timmar.

River man formen tidigt så går det att "slipa till" en del skavanker med någon sorts sten, kan vara en koppslipskiva.

Protte
 
AXS
Spackla med vanligt finspackel. Sen olja på.
Om ett hål och du ska använda formen igen så rekommenderar jag två komponents.

Funkar kalas när mina gjutformar blivit skadade.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.