Jag ska bygga en altan....en ganska stor sådan. Har inte koll på hur många kvadrat ännu....men stor blir den:D

Och jag tänkte....om man skulle vara lite snål!! (jag vet att man inte borde)

Om man använder NTR-A till all grund..... och sen tänkte jag.....kan man inte använda obehandlat trä och sedan behandla själv.....tex med järnvitriol...

Har i för sig hört att vitriolen inte skyddar utan påskyndar processen att träet blir grått.....(snyggt förvisso)

Men är det någon som har någon aning om hur länge obehandlat trä kan stoppa för väder och vind?

Förmodligen blir det väl att bita i det sura....och köpa RIKTIGT impregnerat virke:eek:

/ Johan
 
.............................
 
Billigast med bra livslängd Tryckad Furu...Det enda du kan lägga obeh(med lång livslängd) är lärk,ek,kärnfuru osv men dessa kräver underhåll med olja annars blir det grått.. men det blir DYRT!!!
 
Det var intressant sida från Täby marr! Då kanske man inte behöver ha spenderbyxorna ändå?
 
Nja, alternativet med obehandlat virke som beskskrevs i Täby marr blev väl inte billigare än att köra tryckat, snarare tvärtom om priserna stämmer. 34x144 ca 23kr lpm vilekt ger ca 160kr/kvm alternativ tryckt 28x120 ca 17kr lpm mao 136kr/kvm.
Lägg på kostnaden för olja och extra arbetet att behandla virket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.